close button

Gerakan Kristianisasi di Malaysia

Kategori: Umum

Tera Tak Adamar & Mohd Elfie Nieshaem Juferi

Kalimah kesyukuran diucapkan ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah nikmat yang dikurniakan-Nya serta dengan taufik dan hidayah-Nya, kita masih mengecapi kemanisan iman sehingga ke hari ini. Nikmat Iman dan Islam inilah yang telah dianugerahkan oleh Yang Maha Esa bersama kemegahan yang dijanjikan oleh Allah subhanahu wa’ taala.

Sejarah telah mencatatkan bahawa kemegahan dan keagungan Islam mula dicarikkan sedikit demi sedikit bersama runtuhnya Daulah Islamiah Uthmaniyyah pada tahun 1942. Daulah yang diamanahkan untuk menjaga hak asasi manusia telah hancur lebur. Malah hari ini kita menyaksikan akidah yang menjadi benteng kekuatan umat Islam juga mula diruntuhkan setelah 74 tahun runtuhnya ad-Daulah al-Islamiah.

Mutakhir ini gejala murtad mula menyerang orang-orang Islam di Malaysia. Apa yang menyedihkan ialah kebanyakan yang terlibat ialah anak-anak yang kurang berpendidikan agama, walaupun tidak dinafikan sesetengah daripada mereka telah dibekalkan secangkiran ilmu agama, tetapi ia terlalu nipis untuk menjadi benteng serangan murtad. Setakat pemerhatian penulis, antara agama yang menjadi pilihan untuk dianuti oleh orang Melayu (murtad kepada agama lain) ialah Kristian, Hindu dan Buddha, di mana agama Kristian yang merupakan agama paling aktif berbanding dengan agama lain kerana ia melibatkan gerakan tersusun oleh misionaris antarabangsa, manakala mereka yang murtad kepada agama Hindu dan Buddha hanya melalui proses perkahwinan dan percintaan secara rambang. Gerakan Kristianisasi di Malaysia inilah yang merupakan fokus perbincangan artikel ini, Insya’ Allah.

Sejarah telah menujukkan proses Kristianisasi ini telah mula bertapak di Tanah Melayu semenjak penjajahan Portugis 1511 Masehi lagi. Sekiranya kita melihat Kota Melaka kita akan dapati di sana terdapat banyak gereja-gereja yang dicat warna merah. Itulah tempat batu asas agama Kristian di Malaysia. Di dalam Kota Melaka terdapat satu kubur mendiang ketua paderi Melaka berdiri megah dalam A Famosa. Walau bagaimanapun proses Kristianisasi di Tanah Melayu kurang berjaya sehinggalah Malaya mencapai kemerdekaannya pada tahun 1957 Masehi.

Kemerdekaan Malaya diharapkan dapat menghapuskan saki-baki gerakan tersebut. Tetapi peristiwa Natrah menggugat sentimen orang Melayu Islam. Sekali lagi maruah umat Islam tercabar. Peristiwa yang menjadi catatan sejarah penting umat Islam itu amat melukakan hati umat Islam. Tetapi yang menyedihkan apabila kerajaan Malaya ketika itu tidak menjadikannya iktibar untuk memelihara kesucian akidah umat Islam Malaya. Hari ini kesan tersebut telah mula dirasai, generasi era kemerdekaan tidak dibekalkan pendinding iman yang kukuh, akidah Islam di tahap yang menyedihkan, budaya barat menjadi ikutan sesetengah golongan muda. Penulis juga mengenali beberapa orang Melayu yang mengaku dirinya Islam tetapi pulang awal pagi dalam keadaan mabuk. Kesannya, akidah umat Islam mula goyah.

Laporan Bernama yang dipetik dari majalah The Minaret terbitan Pusat Islam California mengatakan pendakwah Kristian menjadikan Malaysia di antara negara sasaran bagi satu gerakan dakyah yang dipanggil “Window 10/40″, kerana Malaysia salah satu negara yang terletak di antara garis lintang 10 dan 40 di peta dunia (sumber: Berita Harian, 4 Februari 1997). Malah di dalam sebuah laporan Utusan Malaysia bertarikh 3 Februari 1997, Jabatan Agama Islam Johor bersama-sama dengan Kementerian Dalam Negeri telah merampas 250 judul buku mengenai ajaran Kristian dalam bahasa Melayu. Buku-buku tersebut menggunakan judul seperti Kaabah, Wahyu Ilahi dan Mengenal Rasul. Sekali pandang kepada tajuk-tajuknya seolah-olahnya buku-buku agama Islam, inilah salah satu taktik mereka untuk cuba menarik minat orang-orang Islam untuk membaca buku-buku ini (sila rujuk gambar 1 & 2).

Gerakan Kristianisasi di Malaysia

Gambar 1: Inilah buku-buku dakyah Kristian yang sedang beredar sekarang. Buku-buku ini ialah ‘Kepercayaan dan Amalan Orang Kristen’ oleh William Miller, ‘Kisah Al Masih’,iaitu ”riwayat hidup Isa” (a.s.) berdasarkan kitab Lukas dalam Kitab Perjanjian Baru (New Testament), ‘Circumcised Heart’ oleh Hilmy Nor dan ‘Freedom of Religion In Malaysia’ oleh Lee Min Choon. Dua buku terakhir telah diterbitkan oleh Kairos Research Centre.

Gerakan Kristianisasi di Malaysia

Gambar 2: Dua keratan Alkitab (Bibel), dari buku Keluaran (Exodus) fasal 3 dan dari buku ‘Yehezkiel’ (Ezekiel) fasal 2. Alkitab (Bible) ini menggunakan istilah-istilah Arab seperti “Allah” sebagai nama Tuhan, “imam” untuk paderi dan beberapa istilah lain seperti “nabi”, “malaikat” dan lain-lain lagi. Istilah-istilah ini sebenarnya boleh mengelirukan orang-orang Islam. Alkitab ini diterbitkan oleh ‘The Bible Society of Malaysia’ beralamat di No. 2, Jalan SS 20/10, Damansara Kim, 47400 Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan

Peristiwa Jamaluddin @ Jeshua Othman (1987) merupakan titik tolak kepada dakwah terang-terangan Kristian setelah sekian lama berselindung di sebalik dinding gereja. Dalam kes tersebut Jeshua telah mendakwa Menteri Dalam Negeri kerana telah menyumbatnya dalam ISA atas alasan menyebarkan dakyah Kristian. Sehingga tarikh dia diberkas, ramai anak Melayu yang telah berjaya dikristiankannya. Dalam dakwaan tersebut beliau menggunakan alasan undang-undang kebebasan beragama untuk melepaskan diri dari lokap ISA. Pemimpin Kristian Melayu tersebut akhirnya dibebaskan (sila rujuk gambar 3) .Pendakwah Kristian dibebebaskan atas nama kebebasan beragama setelah ramai anak Melayu yang gugur Islamnya? Itukah keadilan Malaysia, tanah air kita yang tercinta setelah kemerdekaan, itukah nilai kemerdekaan orang Melayu Islam?

Gerakan Kristianisasi di Malaysia

Gambar 3: Nama Jamaluddin Othman sebagai seorang murtad di dalam buku ‘Freedom of Religion In Malaysia’, halaman 42.

Belum habis dengan masalah Jeshua Othman, umat Islam di Malaysia dikejutkan pula dengan kes murtad Nor Aishah Bokhari, yang berkahwin lari dengan seorang pemuda bukan Islam (sila rujuk gambar 4). Berapa ramaikah wanita Islam yang murtad sebelum kes Nor Aishah Bokhari terpampang di muka depan suratkhabar tempatan?

Gerakan Kristianisasi di Malaysia

Gambar 4 : Nama Nor Aishah Bokhari sebagai seorang murtad di dalam buku ‘Freedom of Religion In Malaysia’, halaman 51.

Hari ini orang Melayu tidak lagi boleh berdiri megah menyatakan Melayu Islam. Sekarang bangsa Melayu tidak lagi agung di sisi Allah melainkan mereka yang beriktikad di jiwanya dengan dua kalimah syahadat. Kalau dulu seratus peratus Melayu adalah Islam, tetapi sekarang malulah rasanya kalau hendak bercakap begitu lagi.

Di sini penulis ingin mengajak pembaca merenung sepotong hadis Nabi s.a.w. Sabdanya:

“Akan terungkai ikatan Islam satu persatu, dimulai dengan gugurnya hukum perundangan Islam dan diakhiri dengan keguguran sembahyang.”

Setelah 74 tahun hukum perundangan Islam diporak-perandakan oleh tangan-tangan kafir, sekarang kita dapat melihat bilangan yang tidak sedikit umat Islam yang meninggalkan sembahyang, dan inilah antara faktor yang melebarkan lagi gejala murtad di Malaysia. Ulama Islam ada mengatakan bahawa perbezaan antara seorang Muslim dan seorangkafir dari segi amalanya ialah sembahyang. Jadi apakah bezanya di antara Muslim yang engkar sembahyang dengan yang kafir? Inilah perkara pertama yang umat Islam perlu fikirkan sebelum kita membicarakan cara-cara menyekat gejala murtad.

Sekiranya kita mengkaji Fiqh Perundangan Islam, kita akan dapati terdapat cara-cara khusus yang telah digariskan oleh Islam untuk menyekat gejala syirik dan murtad ini daripada melanda umat Islam. Tetapi sayangnya sistem perundangan Islam diketepikan sewenang-wenangnya oleh pemerintah sekarang.Sinar nur ataupun cahaya perundangan Islam dipadamkan terus daripada terus bersinar di mahkamah syariah. Orang-orang kafir menggunakan kesempatan daripada kelemahan perundangan mahkamah sivil untuk mempersenda dan memporak-perandakan umat Islam dan agama yang dianuti oleh mereka (sila rujuk gambar 5) . Firman Allah:

“Mereka ingin memadamkan cahaya Allah dengan mulut-mulut mereka tetapi Allah tetap menyempurnakan nur-Nya walaupun dibenci oleh orang-orang kafir.” (Surah Ash Saf: 8)

Gerakan Kristianisasi di Malaysia

Gambar 5 : Akhbar gereja Katolik, “The Herald”, yang diterbitkan oleh Uskup Agung (Archbishop) Kuala Lumpur (setiap 2 minggu sekali) pada keluaran 4 Jun 2000 telah menyiarkan sedutan dari ceramah yang disampaikan oleh penulis buku Freedom of Religion in Malaysia, Lee Min Choon. Lee secara terang-terangan telah mencabar maruah dan sensitiviti umat Islam dalam ceramahnya.

Kita sebagai seorang Mulim sejati yakin bahawa suatu hari nanti nur Islam akan bersinar kembali di Malaysia. Oleh itu sesiapa yang mengaku dirinya Muslim wajib berjuang menegakkan kalimah Allah di bumi tercinta ini. Hanya dengan pengakuan Daulah Islamaiah dan sistem perundangan Islam sahaja yang akan dapat mengembalikan keagungan Melayu di Malaysia.

Ibu bapa yang berperanan sebagai pendidik pertama perlu membekalkan ilmu agama kepada anak-anak. Sekarang dengan kewujudan sekolah-sekolah agama sekurang-kurang dapat membantu merebaknya gejala murtad. Guru-guru agama di sekolah mempunyai tanggungjawab yang berat dalam menjelaskan keburukan murtad. Tetapi perlu diingatkan gerakan misionaris sekarang mula memasuki sekolah-sekolah agama. Oleh itu pihak sekolah perlu mengawasi pelajar-pelajar supaya berhati-hati dengan dakyah mereka. Menceritakan tentang murtad dari segi kaca mata Islam adalah salah satu cara awal menyekat gejala murtad dari meresap di sekolah-sekolah.

Apa yang penting dan perlu diingatkan di sini adalah setiap Muslim tanpa mengira warna kulit adalah bertanggungjawab memikul amanah amar makruf dan nahi munkar. Firman Allah Taala:

“Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu membela (agama) Allah nescaya Allah akan membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu.” (Surah Muhammad:7)

Semoga dengan membaca artikel ini, segala bukti mengenai gerakan Kristianisasi ini jelas dan mudah difahami oleh para pembaca dan dengan jalan ini, gejala murtad dapat disekat sebelum tertegaknya ad-Daulah al-Islamiah al-U’zmaa.

Sekian, wallahu a’lam.

Incoming search terms:

  • murtad di malaysia
  • kristianisasi
  • kristianisasi di malaysia
  • kes murtad di malaysia
  • gerakan kristianisasi di malaysia
  • gerakan kristian di malaysia
  • gerakan kristianisasi
  • melayu kristian di malaysia
  • kristian di malaysia
  • melayu murtad di malaysia
    02 Oct

    136 Ulasan untuk artikel “Gerakan Kristianisasi di Malaysia”

    1. sml Says:

      1. Adapun orang-orang kafir, sebahagian mereka menjadi pelindung bagi sebahagian yang lain. Jika kamu wahai orang-orang Islam tidak melaksanakan apa yang diperintahkan oleh Allah, nescaya akan terjadi kekacauan di muka bumi dan kerosakan yang besar.

      2. Dan mereka berkata ” Tuhan Yang Maha Pemurah” mempunyai anak. Sesungguhnya kamu telah mendatangkan suatu perkara yang sangat keji. Hampir-hampir langit pecah kerana ucapan itu, dan bumi hampir terbelah dan gunung hampir runtuh. Kerana mereka mendakwa Allah Yang Maha Pemurah mempunyai anak.

      3. Dan tidak layak Tuhan Yang Maha Pemurah mempunyai anak.Tidak ada seorangpun di langit dan dibumi yang akan datang kepada Tuhan Yang Maha Pemurah melainkan selaku seorang hamba.

    2. INTERPRENEUR Says:

      Ya’Allah.. Kekalkanlah keimananku hanya kepadamu dan islam agamaku

    3. becky Says:

      Agama apa pun tidak akan dapat menyelamatkan anda kecuali melalui TUHAN YESUS.

      Rujuk – Surah AL – Zukhruf ayat 61

    4. Awang Says:

      Namun apa yang saya baca untuk surah dan ayat yang dimaksudkan berbeza dari apa yang saudari Becky katakan

    5. Olsen Says:

      Kenapa harus jadi kes ‘jenayah’ sekiranya bertukar agama (dari Islam ke Christian)? Kenapa harus ‘memaksa’?

    6. Dk.Nur'afni Pg Salat Says:

      Semoga syiar Islam tetap teguh di kalangan umat Islam di seluruh negara Asia………amin ya rabbal alamin

    7. ienas Says:

      Dunia semakin akhir zaman…Ya Allah..kuatkan lah iman hamba2 mu dalam mengharungi dugaan ini..ALLAHUAKHBAR..3x..

    8. salji Says:

      akum….sebenarnya yesus itu adalah rasulullah, bukannya anak ALLAH….Siti Maryam (ibu nabi Isa) mengandungkannya adalah kerana kehendak Allah dengan meniupkan Roh ke dalam rahim. sesungguhnya Allah itu SATU tidak berketurunan dan tidak diperanakkan…

    9. Akule Says:

      Aku kini kat UK(United Kingdom). Ramai member tempat kerja aku yang beragama Kristian tidak mempercayai Jesus sebagai Tuhan mereka. Tapi amat pelik bila orang dari Asia termasuk Malaysia masih lagi nak convert kepada agama Kristian ni. Aku kerja kat hotel….bila ada guest yang bawak anjing dan suruh aku tolong…aku sound direct, aku beragama Islam dan anjing adalah najis bagi aku…mereka biasanya akan paham. Bila masuk waktu sembahyang, aku cakap direct yang aku nak sembahyang dan mereka tak akan kacau aku. Sebabnya, kalau mereka kacau aku melaksanakan tuntutan agama yang aku anuti, aku akan pastikan nama mereka masuk Court. Orang Islam perlu ada pendirian dan tunjukkan yang kita bersembahyang pada anak2 sejak mereka kecil lagi, supaya mudah mereka kita didik dan bentuk.

    10. niasara Says:

      wah…saya bangga dengan pendirian akule! betul tu ,kita umat islam tidak wajar membiarkan diri seumpama di tarik hidung macam kerbau

    11. sampuna Says:

      saya kata biarkan org yg dahulunya non-muslim untuk berbalik pd agama mereka jika mereka mohon. Byk kes2 ini berpunca drp perkahwinan mrk kpd org islam yg tdk setia kpd mereka. non-muslim masuk islam krn nak kahwin, bkn nak jadi islam.

    12. mudiawanto Says:

      Semoga islam semakin bangkit, terus berjaya sepanjang masa…………….Amiin ya Robbal Alamiin.

    13. akule2 Says:

      umat islam perlu berhati-hati dengan propaganda barat yang merasuk jiwa muda-mudi pada zaman sekarang tanpa kita sedari.

    14. Johan Says:

      Sebagai umat Islam, kenalah juga menghormati agama lain barulah agama Islam sendiri dapat dihormati. Perkara ini amat memalukan kerana dibesar-besarkan di Malaysia. Pendirian seseorang itu kenalah teguh.

    15. Azuma Kazuma Says:

      Malaysia boleh

    16. atok Says:

      Nak mati nanti baru tau islam ke tak… cakap sapa aje boleh, penentuan islam ke tak tu hak allah, Yang pasti sapa bila akhir kalam boleh ucap “la ila ha ill laulah” dia pasti selamat. Paksa orang masuk islam pun buat apa??? allah teriama ke?? Kita yang kena pilih islam dan amal dgn nya… mudah-mudahan allah terima kita. Tak payah gaduh2,,, islam ke kristian ke….

    17. Srikandi Islam Says:

      OH SUKARNYA UTK UMAT MENERIMA, BAHKAN PAYAH UTK UMAR MEMPERCAYA TETAPI IMAN MERELAKAN JUA, BHW MANUSIA KAN MATI AKHIRNYA…YA RASULULLAH KAU TINGGALKAN KAMI WARISAN YG ABADI DAN BSAKSILAH SESUNGGUHNYA KAMI MERINDUIMU (kump IN TEAM). Wahai saudara seislamku, sekiranya Nabi ada bersama kita, tentu baginda berasa sedih dan berduka, krn betapa ramai umatnya yg terpesong dr seruannya(murtad). Tidakkah kita sayang pd nabi kita,yg selama ini telah bermati-matian menyelamatkan agama Islam?

    18. ziha Says:

      Assalamualaikum wt sume umat islam. Saya seorg remaja berumur 18 thun sangat bimbang perkara ini akan terus berleluasa dan menjadi satu penyakit yang kita sendiri tak dapat nak ubati. Nasihat saya kepada sume jagalah nikmat iman,islam ngan sebaiknya. Sjujurnya saya sendiri tkut ngan keadaan agama islam pd zaman sekarang yang cukup snang digoyahkan oleh pelbagai pengaruh drpd luar sprt ancaman kristianisasi ini. Jgnlah sskali kita mempercayai mereka kerana tuhan kita hanya satu iaitu ALLAH, tiada tuhan yang layak disembah melainkan dia yang maha kuasa. Tolong selamatkan agama islam… agama inilah agama yang diterima di syurga. Dan ingatlah kita sebagai umat islam harus tegas dengan pendirian kita, jangan mudah goyah. Kadang-kadang terfikir saya sebab utama gejala ini berlaku adalah kerana umat islm itu sndiri. Lihat saja orang islam zaman sekarang, islam hanya atas nama sahaja,perintah Allah dan Alquran ditinggalkan,yang utama bagi mereka adalah keseronokan dunia. Maka tidak mustahil kristianisasi ini merebak dengan senang kerana umat islam punyai iman senipis kulit bawang. Saya hanya ingin memberi kesedaran pada semua. Mohon maaf jika kata-kata saya ini menyinggung perasaan mana-mana pihak. saya hanya ingin meluahkan apa yang ada dihati saya sejak akhir-akhir ini tentang masyarakat islam pada hari ini. Harapan saya sebagai seorang islam yang akan menyambung pengajian saya di universiti,selagi masih ada nafas diberi, pertahankanlah agam islam..wassalam.

    19. dayah Says:

      untuk segala permasalahan di atas saya menyeru semua umat islam..teruskan usaha DAKWAH dan TARBIYAH! teruskan….memahami islam yang sebenarnya dan memahamkan orang lain…Allahuakbar!!!

    20. abu Says:

      sy rasa amat sakit hati apabila mengenangkan kes murtad yg semakin melampau di negara kita terutamanya kes yg berlaku di p.pinang baru2 ini. kita menganggap kes murtad kes yg kecil dan terpencil dan tidak mengancam agama dan negara. walhal murtad adalah jenayah yg paling berat dan besar dlm islam.ape tindakan kita? husnul khatimah hanya bleh dapat dengan akhlak yg mulia. itu jaminan Allah melalui Rasul(sesungguhnya aku diutuskan utk menyempurnakan akhlak-hadis). bagaimana berakhlak dengan akhlak yg mulia? dengan mengikut ajaran Islam sahaja. ini janji Allah…

    21. abu Says:

      bleh mail kat aku reformasi_mindakronik@yahoo.com utk kongsi pendapat tentang kes2 murtad. aku pun nak cari ruang utk bg pendapat dengan mana2 kenalan yg sudi-ABU

    22. wak jol Says:

      asalammualaikum..
      wak tengok bdk2 melayu kita ni dah macam tak da agama.. nak kata islam, tapi aurat terdedah.. sama macam mak2 jugak.. tudung utk tutup kepala pun tak mampu ke…? wak tak dapat bayangkan kalu masuk neraka kena salai kepalanya.. negara kita ni tak de ke org yang nak tegakkn agama islam.? kan bagus kalau pemimpin kita bagi ceramah kat masjid setiap ujung/awal bulan.idup ni tak kemana, paling kuat 100taun. hukum hudud adalah yg terbaik utk islam. dn segalanya dpt dselesaikan.. wak nak tanya sikit kat sesapa yg nak jawab ni…, sape yg boleh elak dari mati, angkat tangan..

    23. heavenorheal Says:

      Assalamualaikumpada semua sahabat. Kebebasan beragama adalah hak individu dan tidak ada paksaan untuk seseorang individu memilih jalan ALLAH.

      Mengapa kita hendak menidakkan hak seseorang individu utk memilik jalan IMANYA? adakah disebabkan tertulis di AL-QURAN – hukuman mati bagi yang MURTAD? Cuba sahabat baca semula ayat-ayat AL-QURAN dan memahaminya sebelum meghakimi mereka.
      Dari pengalaman saya berkawan dengan kawan-kawan muslim – 75% diantara mereka tidak memahami apa yang tertulis di dalam ayat AL-QURAN – mereka hanya tahu membaca tetapi tidak mengerti.

      Mari kita tanya pada diri kita, apa itu AGAMA dan apa itu KEPERCAYAAN? adakah kita mengerti maksudnya?

      Di zaman sekarang ramai manusia sanggup mati syahid demi AGAMA tetapi tidak dasar KEPERCAYAAN. Mengapa ini terjadi?

      Saya adalah pengikut JESUS CHIRST / ISA yang mempercayai FAITH atau KERPERCAYAAN tetapi bukanya AGAMA.

      AGAMA tidak boleh menjamin kita masuk ke Syurga tetapi PERCAYA..

      Sebangai contoh KRISTIEN tidak menjamin seseorang itu layak masuk kedalam Kerajaan ALLAH tetapi PERCAYA padaNYA saja.

      Jika sahabat adalah manusia yang mempercayai keimanan masing-masing – maka tidak salah kita membaca Kitab-kitab lain – kerana ia juga tertulis didalam Al-QURAN -

      Maka ingat sahabat- jangan kita menghakimi manusia – kerana itu pekerjaan ALLAH akan tetapi jika ada diantara di BLOG ini yang tidak berdosa – maka Layaklah dia menghakimi.

    24. Shukree Says:

      sesiapa yang tau kat sabah dmana tmpat kristianisasi dlakukan??i hav some plan to overcome dat…n sesapa yg nk ikut aku buat plan tue call me at 0146798050..im afraid to do it all alone…coz im underage..

    25. hezmee Says:

      kat orang islam…………………. please…weak up…!!!!!!!! sedar lh…!!! jangan biarkn islam terus diperkotak-katikkn………. kate bodoh…!! nanti marah… tapi itulah kenyataan…..

    26. sansan Says:

      kepada ‘akule’..
      saya cukup respek dgn pendirian saudari.
      walau di mana pun bumi di pijak, jangan sesekali lupakan agama.
      semoga imanku sentiasa teguh dan bertambah.
      amin..

    27. Nik Kuntum Says:

      Jgn bagi peluang kepada diri kita untuk membuat akidah kita terpesong. Teguhkan iman. Tingkatkan taqwa kepada Allah. Dunia ini hanya sementara. akhirat jua kekal abadi. Sudah cukupkah bekalan amalan anda untuk pergi ke sana? Allahhu Ahad!Allahu Akbar!Aku bersaksi bahawa Tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah. Al-Quran kitabku. Solat disiplinku. Baitullah Qiblatku.Semoga kita ke Sana dengan rahmat-Nya. Amin…

    28. Akupule Says:

      Sebagai seorang bukan Islam, saya ingin bertanya, adakah membaca Al-Quran untuk pengetahuan suatu perbuatan yang salah?

    29. azmi Says:

      kepada Akupule

      tidak salah membaca al-quran… saya pasti jika anda ikhlas mencari kebenaran, pasti Allah akan menunjukimu…. bacalah, kajilah, tetapi untuk mencari kebenaran hakiki bukan untuk memburuk2kan… saya pasti anda akan menjumpai kebenaran yang sebenarnya..

      kepada heavenorheal

      saya pasti pengetahuan dan kepercayaan anda lemah… jika anda ikhlas mencari kebenaran yang benar, anda akan terkejut akan hakikat yang sebenarnya. percayalah…

      kepada pemilik blok, sila berhati-hati dalam membenarkan pengunjung yang memberikan koment…. sila amati komen yang diberikan..

    30. elton Says:

      tidak perlu takut jika nak cari kebenaran kerana kebenaran akan membebaskan orang

    31. heavenorheal Says:

      kepada azmi

      tidakkah anda tidak tahu kata akhir sebelum Nabi Muhammad meninggal?

      kepada pemilik blog

      untuk kebenaran

    32. jibrail_pishtim Says:

      Cakap kat sini tak guna. Ruang dan skop terbatas. Saya dengan rasa hormat inign menjemput teman2 yg beragama kristian untuk berdialog dengan saya. Saya tinggal di cheras, KL. Saya rasa dialog adalah cara paling beradab dlm menentukan siapa yg benar dan siapa yg salah. Kita akan lakukan ini dengan tujuan mencari kebenaran bukan utk menghina sesiapa jua. Ini alamat e-mail saya, jibrail_pishtim@yahoo.com.
      Saya tidak akan melayan e-mail yg berbau penghinaan terhadap Islam. Saya ada byk kerja lain. Kalau betul mahu berbincang, sila nyatakan tempat dan waktu, kita boleh bertemu, beramah mesra dan seterusnya maju dengan tujuan kita. Jgn lupa tetapkan tajuk dialog sekali.

      MAHA SUCI ALLAH DARI MEMPUNYAI ANAK. KEPUNYAANNYA APA YG DI LANGIT DAN DI BUMI.

    33. jibrail_pishtim Says:

      Benar kata Elton, Truth will set you free. Ini ungkapan dari Bible, Gospel of John bab 8 ayat 31-32.

      Dalam Kitab Hindu juga ada pernyataan yang sama. Dalam
      Mundaka Upanisha 3.1.6,katanya “satyameva jayate naanritam”. Maksudnya, Truth alone triumphs not falsehood.

      Dalam Kitab agama Buddha, juga ada pernyataan yang sama.
      “Sabba danam, dhamma danam jinati”-Dhamapada ayat 354. Maksudnya, The gift of truth surpasses all gift.

      Akhir sekali dalam kitab suci Al Quran, Allah berfirman,
      “TIADA PAKSAAN DI DALAM AGAMA. SESUNGGUHNYA TELAH NYATA KEBENARAN DARIPADA KESESATAN…” 2:256

      Marilah kita mencari kebenaran.
      jibrail_pishtim@yaahoo.com

    34. heavenorheal Says:

      Kpd: jibrail_pishtim

      Bagus, dari komen anda, sy melihat anda tidak taksub pada
      agama dan Dari ayat Gospel of John bab 8 ayat 31-32 mgkin anda telah membaca Injil.

      Ayat itu ditujukan pada Keturunan Abraham tentang kebenaran yang memerdekakan.. Ayat 34 Kata Yesus kepada mereka:” Aku berkata padamu, sesungguhnya setiap orang yang berbuat dosa, adalah hamba dosa. 35 Dan hamba tidak tetap tinggal dalam rumah, tetapi anak tetap tinggal dalam rumah. 36 Jadi apabila Anak itu memerdekaan kamu, kamu pun benar-benar merdeka.

    35. buyeh Says:

      saya cuma nk ckp kitab injil/bible sebnarnya tlah dipesongkn…mmg allah s.w.t telah menurunkn tetapi pendita kristian telah memutar belitkan…

    36. The truth Says:

      Hi All
      To those who do not understand fully the religion of Islam, Kindly do not make interpretation base on your understanding

      In Islam, surely in the Quran it stated
      TIADA PAKSAAN DI DALAM AGAMA.

      But, bare in mind, the full interpretation is that, there is no force to become a muslim, but once you are a Muslim, you must obey the islamic religion and teachings.

      And while you are a muslim, conversion to other religion is considered a serious offence. And thus outrage the muslim community if such cases occured

      The muslim community have the responsibility to protect the faith of their Muslim brothers at all cost

      Kindly note

    37. Anuar Says:

      Salam semua,

      Baru2 ni ada ternampak satu laman web menyatakan versi baru bible king james menyatakan ISA sebagai Servant of God. Di kalangan kristian juga nampak telah sedar kesilapan itu. Versi dahulu dinyatakan ISA sebagai son of God.

      Dalam pengkajian saya, kita lihat Allah mengutuskan para Rasul seperti Musa, Daud, Isa, dan Muhammad (SAW) semuanya kerana selang masa menyaksikan hamba2Nya telah menyimpang atau ada pembaharuan yang Dia perintahkan sesuai kemampuan manusia dan kehendak zaman. Kebenaran nabi2 seperti di antara Musa dan Isa juga banyak dinafikan oleh Bani Israel kerana ia tidak ‘sebijik’ dengan ajaran Musa, walhal Allah punyai hak untuk mendatangkan ajaran baru yang tetap mengESAkan Allah. Dan penafian ini dilakukan pulak oleh orang kristian terhadap Muhammad (SAW).

      Orang Islam (yang faham) tidak pernah mendakwahkan Islam secara paksa atau ‘menggula-gulakan’ manusia. Dalam kehidupan ini, ‘Percaya’ sesuatu itu permulaan, tapi ‘membuktikan’ kepercayaan itu akhirnya perlu. Sebab itu Muslim kena solat dan melaksanakan amalan lain yang diperintahkan Allah… sampai ke akhir hayat! Seingat saya orang kristian yang sanggup ‘crusade’ untuk dakwah dulu tapi bila Muslim berjihad dikatakan kita memaksa, pengganas dan sebagainya. (Kalau cukup dengan PERCAYA kenapa crusade?)

      Kebenaran itu jelas kepada mereka yang dipilih Allah dan yang mencari Allah Yang Maha Esa. Dan dalam bibel sekalipun (yang bahasa asalnya Aramaic – ramai ke yang faham? kemudiannya Greek/Latin, dan baru english) tiada yang menyatakan Jesus itu Tuhan! Ini hasil persidangan Nicea 300 tahun lepas ISA diangkat naik oleh Allah. Mustahil Allah tinggalkan isu KEESAAN dalam kekeliruan. Hari ini puak2 kristian begitu berbeza2 tentang apa itu ‘trinity’. Jenerasi awal kristian tiada trinity!

      Marilah kita sembah ALLAH YANG MAHA ESA! Carilah kebenaran selagi hayat ada. Kepada rakan2 berlainan agama, ‘Bagimu agama kamu, bagiku agamaku’.

      Hamba Allah

    38. ibrahim_addilmawiyy Says:

      Masalah penganut kristian ini satu sahaja…

      Mereka tahu agama islam itu agama yang benar di sisi Allah..tapi segan nak masuk.. sebabnya? ego..

      Bukan apa..kalau dah masuk Islam nanti, nak kena mula belajar mengaji.. baca Qur’an.. solat.. tak boleh minum arak.. tak boleh keluar lelaki perempuan pegang2 tangan..

      ..yang murtad tu pula, sebab dah letakkan kebendaan tu pada hati mereka… maklumlah.. pendakyah kristian ni sekali dakyah, guna duit, rumah , kereta.. semata2 utk meramaikan pengikut mereka.. akhir kata, yang murtad itu semua makin parah, dan komuniti yang membesar tadi akan semakin parah kerana didasari oleh keimanan kepada kebendaan, hidup bebas dan dakyah halus yang yang didasari oleh perasaan benci dan iri hati..

      kepada umat islam..

      ” Dan barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyulitkannya) serta memberikannya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. (Dan ingatlah),sesiapa berserah diri bulat2 kepada Allah, maka cukuplah Allah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan perkara yang dikehendakiNya. Allah telah pun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap2 sesuatu”

      Surah at-Talaq 2-3.

      kepada umat kristian..

      “katakanlah! bahawasanya Dialah Allah yang Maha Esa (Tunggal). Allah tempat bergantung. Tidaklah Dia beranak dan tidaklah Dia diperanakkan. Dan tidaklah Dia menjadikan sesuatu apa pun yang menyerupaiNya”

      Surah al-Ikhlas.

    39. ibrahim_addilmawiyy Says:

      ..apa yang saudara anuar (no.37) cakap tu memang betul..

    40. Nordin Says:

      dalam debat2 antara orang2 islam dan kristian, orang islam akan mematahkan serangan Kristian hanya melalui bible kristian sendiri.. ternyatala bible bukan word of god seperti yang dinyatakan sebab banyak bercanggah antara isi kandungannya..dan mereka tidak berani mempersoalkan kesahihan AL-QURAN sebagai kata2 ALLAH YANG MAHA ESA.

    41. ikhwanasoib89 Says:

      slmalaik smua..em..betapa besarnyer dan betapalah sulitnya dan strategiknyer strategi orang2 kristian ni..semata2 nak hancurkan kite org islam…hatta smpai bdak2 n knak2 pon die attack,dgn melalui media…tgk je r superman n ultromen,doremon..semuanyer hasilan yahudi..membuatkan anak2 merasakan,tanpa superman,abislah dunia,rosaklah dunia klaw xde hero..hilang rase kebergantungan dengan Tuhan..pdahal,kite yg besar2 @ sbg abg2,ayah2,mak2,sptutnyer tnamkn kpd anak2,adik2 rse berTuhan..baru lah bile besar nti,rse2 berTuhan mereka kuat..kite tgk skrang,brp rmai org MUSLIM MELAYU yg murtad??sbab,dlm jiwa2 kte ni kurang rase berTuhan,rase kasih syg Tuhan,sbb tu snang jer yahudi,kristian dakyah kter ni..semuanya berpunca dari knak2 tdilah…hebatkan yahudi punyer prancangan..!!

    42. science of Islam Says:

      Jgn sahaja pandang pada hal dunia, malah Islam adalah agama yang merangkumi segala aspek kehidupan: Science/ Perdagangan/ Policy/ Segala galanya.

      Science : Dalam Quran terletak rahasia2 asalnya kejadian ALAM/GALAXY/DUNIA. Baru2ni saja Saintis barat mendapat maklumat itu melalui research. Padahal Quran tidak diubah beribu tahun lamanya.

      Perdagangan: Dalam ekonomi yang merosot ini, ramai org trmasuk org kafir akui bahwa Islamic banking/ kaedah perbankan Islam, adalah terbaik diseluruh dunia…

      Policy: Adakah anda tahu bahwa Rasullulullah(SAW) yg menganjurkan sistem cukai utk org kaya menolong org miskin, yg sampai skrg, walaupun diubah mngikut edaran masa, dijalankan oleh Kebanyakan Negara. Bnyk lagi polisi yg Rasullullah(SAW) adakn pada zaman dahulu masih sampai skarang diikuti.

      *Sesungguh nya umpama seornag yg membuat jam tangan dari tiada apa2 hingga terjadi sebentuk jam tangan yg cantik. Dia lebih tahu apa yg didalam jam tangan itu, apa yg membuatnya hidup dan apa yg dpt memusnahkannya. Samalah dgn Maha PENCIPTA ALAM SEMESTA ALLAH (SUBAHANALLA TAALA) yg CIPTA SELURUH YG ADA DI SELURUH YG MENYELURUH!

      ***BAGAIMANA KITA BOLEH MENGALAHKAN KEKUATAN PARA ORANG2 MUNAFIK?!!!!***

      ************************ILMU PENGATAHUAN/ KNOWLEDGE!!!***************************

      Salam…
      Boleh cuba GOOGLE ‘Harun Yahya’

    43. Mash Says:

      Kita semua makhluk Allah. Allah sayangkan makhlukNya walaupun agama lain, bangsa lain, cacat dan baik, hitam dan putih…asalkan MANUSIA dan segala yg Allah JADIKAN.

      Apasal Allah SWT menjadikan banyak2 agama di dunia? Apa gunanya agama2 utk manusia kini yang sedang bergaduh sesama mereka utk ego masing2? Apasal???

      Saya kurang pasti kenapa Allah tidak menjadikan agama itu 1 pasal Allah Maha Kuasa.

      Saya tgh tercari-cari tuhan. Saya tidak mahu ber-agama tapi hendak ber-TUHAN (memiliki Tuhan yg SATU tu). Tapi tak terdaya memikirkan Tuhan Kami tak adil kerana membuat makhlukNya keliru dgn pelbagai ajaran agama.

      Lihatlah diri2 kamu semua. Asyik bertengkar. Kalau ada pedang, mesti nak bunuh semua untuk TUHAN. Allah suka ke semua manusia membunuh mereka yang tidak kenal siapa TUHAN mereka??? Allah akan bagi semua yang membunuh tu syurga ke dgn 72 houri untuk nafsu indah di syurga? Itu kah syurga kami? Tidak payah sembah dan memuji Allah kat syurga ke kita??

      Kalau Tuhan Amat berkuasa, kenapa tak JADIKAN dengan Ayatnya “Kun Fayakun” (BE, and it is) pasa AGAMA MANUSIA. Kenapa Kun Fayakun banyak2 agama???

      Saya tak fikir Allah tak menyayangi semua MANUSIA. Mesti ada pengakhir yang Indah dgn Allah kita yang Maha Pengasih. Bagaimana Maha Pengasih boleh kejam dgn makhlukNya?

      Saya keliru leh. Tak de orang lain yang terfikir ni ke? atau saya seorang je yang gila memikirkannya???

      Kenapa manusia bergaduh kerana TUHAN? TUHAN TU TAK KESIAN MAKHLUKNYA ke? Saya asyik bertanya. Kenapa nak MENANG dlm siapa TUHAN kalau TUHAN tu 1 utk MakhlukNya??? ish…

      sesiapa nak tolong saya? JAWAB LA PLS

    44. fahry Says:

      ana aqukum fillah,ismi fahry. rasa syukur bercampur bangga dgn sensiviti korang.Tandanya masih ada lagi umat Muhammad bin Abdullah yang akan menegakkan agama tercinta.Namu,komen dan pandanagn belum cukup untuk menguntai permasaalahan yang berlaku,justeru dakwah islamiah menjadi bebanan ummah. andai Baginda Berkata” sampaikan dariku walau satu ayat” simbolik kepada titik permulaan dakwah ,maka ana akan kata sampaikan satu nasihat bagi yang lupa” sebagai menyambung perjuangan Rasul tercinta.

    45. adeq69 Says:

      assalamualaikum wbt
      saya cukup suka mendengar perbahasan yang berkaitan dengan agama, namun saya cukup takut sekiranya perbahasan di antara 2 agama tersebut akan mengundang kepada kecelaruan minda seorang pendengar. sebenarnya, masih banyak lagi benda yang kita tak tahu mengenai Islam, agama yang suci. akal kita tak tercapai untuk mengorek dan menyelami semua kekuasaan Allah, namun kita tahu, Allah itu mahu berkuasa.
      pernah satu hari, kawan saya bertanya, orang barat yang memang dilahirkan dengan agama kristian, sudah tentu akan mengikuti agama keluarganya. bagaimanakah caranya seorang kafir hendak masuk syurga sedangkan mereka dilahirkan di dalam kekufuran….boleh siapa tolong jelaskan

    46. sarin Says:

      islam agama suci…..don’t leave islam…ALLAHUAKBAR….

    47. akuni Says:

      Berhubung dengan komen saya di atas, saya ingin memohon maaf dari dalam hati saya sekiranya ia dianggap sebagai menghina agama Islam. Saya tidak bermaksud bahawa agama Islam bukan agama yang suci tetapi yang saya ingin tekankan di sini ialah para pengikut-Nya itu yang suci dan mungkin juga ada agama lain di mana pengikutnya juga adalah orang yang suci. Saya dengan ini menarik balik apa yang saya tulis di atas. Saya minta maaf dari hujung kaki jari saya hingga ke hujung rambut saya. Dan saya bertaubat tidak akan menulis komen yang serupa sedemikian demi tidak menyinggung perasaan orang lain terutamanya orang-orang Islam. Saya mengakui memang itu satu kesilapan besar yang saya perlu bertaubat dan memohon ampun daripada Tuhan. Komen itu suatu kesilapan besar dan harap diterima permohonan ampun daripada saya. Komen di atas mungkin terkeluar kerana pengetahuan yang kurang terhadap agama Islam. Saya sangat-sangat minta maaf. Saya sangat mengharapkan permohonan maaf saya dapat diterima. Sekian dan terima kasih di atas pengampunan daripada mereka yang merasakan tersinggung dengan komen di atas. Komen saya tidak bermaksud untuk menghina agama Islam sebagai agama rasmi negara ini.

      Perkataan kesombongan dan keangkuhan dan pembobohongan itu adalah suatu kesliapan bila saya menulisnya yang tidak seharusnya timbul. Namun saya berjanji pada Tuhan bahawa saya tidak akan menulis apa yang tidak betul dan boleh dianggap sebagai perkara yang sensitif dan menyingggung perasaan orang lain terutamnya orang-orang Islam.

      Tolong maafkan saya sekiranya komen itu menyinggung perasaan dan sensitif. Terima kasih

    48. mah Says:

      Alhamdulillah…masih ada rakyat Malaysia belum terlena dengan ulikan duniawi, masih sedar apa yang sedang berlaku terhadap umat Islam, ayuh mujahadahlah sentiasa agar nikmat Islam dari Allah terus di kecapi hingga akhirnya…amiin

    49. jebat Says:

      amno punya pasal. agama tak diutamakan

    50. wan Says:

      salam.artikel yang mengandungi maklumat yang sangat berguna.Terima kasih kerana sudi berkongsi maklumat dengan pelayar internet yang lain.menjawab persoalan akupule,membaca al-Quran untuk pengetahuan sememangnya satu kesalahan kerana kalam Allah bukanlah bertujuan memberi pengetahuan tetapi WAJIB untuk diamalkan.
      Mengenai saudara-saudara yang bukan beragama Islam saya tidak bermaksud untuk menyentuh sensitiviti agama kalian tetapi secara jujurnya saya sekarang sedang mengkaji agama kalian setelah saya mengkaji agama saya sendiri.saya telah mendapati agama Kristian yang wujud pada zaman kini sebenarnya telah jauh menyeleweng daripada agama asalnya.Majoriti isi kandungan dalam keemat-empat kitab kalian mengadungi ayat-ayat yang bertentangan antara satu sama lain.saya sudah membacanya.kalian yang tidak membaca keseluruhan kitab kalian(Matius,Markus,Lukas dan Johana-Yahya)mungkin tidak menyedari terdapat ayat-ayat yang bertentangan antara satu sama lain.Mohon agar kalian membaca keempat-empat kitab tersebut secara menyeluruh dan mengkajinya.mohon maaf seandainya apa yang saya tuliskan ini mengganggu sensitiviti kalian.saya sebenarnya seorang pencari kebenaran dan bukannya pengikut semata-mata sebagaimana saya turut mengkaji agama saya sendiri iaitu Islam.

    51. wan Says:

      menjawab persoalan adeq69,hidayah itu sentiasa diberikan oleh Allah sama ada kita menyedarinya atau tidak.Ia ibarat ait hujan yang membasahi keseluruhan tanah tetapi bergantung kepada tanah tersebut sama ada mahu menyerapnya atau hanya menakungnya.Kita juga diberi hati dan akal untuk berfikir.Teknologi maklumat dan media cetak yang meluas.Oleh itu hidayah Allah datang dalam segenap sudut,cuma sekarang bergantung kepada kita untuk mencarinya atau tidak.

    52. nuar Says:

      islam itu ibarat cahaya,walaupun ada lubang sebesar lubang jarum,cahayanya tetap kelihatan..percaya sahaja tidak cukup,selagi tidak ada amalan yang dibawa kerana mati nanti,hanya amalan yang akan dibawa,bukan kepercayaan..kenapa ingin memilih jalan yang berliku2?sedangkan jalan yang lurus sudah ada didepan mata???ALLAHUAKBAR,tuhan yang tidak diperanakkan atau memperanakkan…

    53. Mohamad Izwan Zainal Says:

      Apa yang terjadi pada dunia Islam di Malaysia pada hari ini adalah kepada kelemahan system penyampaian di Malaysia.

      Saya bukan nak menyalahkan kerajaan Malaysia yang memerintah selama berpuluh-puluh tahun.

      Tapi ia melibatkan penyampaian dikalangan Umat Islam itu sendiri. Kita yang dididik agar bertolenransi antara satu sama lain, tidak menampak akan hasilnya. Ini adalah kerana sistem penyampaian yang tidak berkesan yang perlu dimainkan dikalangan Umat Islam.

      Sebagai contoh, apabila ustaz-ustaz membaca potongan ayat Al Quran. Mereka membacanya tidak habis, maka penterjemahan ayat Al quran itu tersangkut-sangkut dan tidak sampai objektifnya. Ini yang dikatakan penyampaian yang tidak berkesan.

      Contoh yang lain, ibu bapa yang agak segan silu dalam menceritakan isu sensitive ini kepada anak-anak agar mereka berwaspada. Isu-isu seperti ini memainkan peranan yang penting dalam membina pemikiran anak-anak.

      Kerajaan sudah menggunakan banyak langkah yang menyebelahi Umat Islam, tetapi kita menggunakan sebaiknya. Kita masih leka dengan kehidupan dunia yang menjadi tempat untuk kita bercucuk tanam. Masih gemarkan hidup bersenang lenang dalam mencari kehidupan masing-masing tanpa memikirkan permasalahan masyarakat sekeliling.

      Kita jangan nak menyalahkan kerajaan Malaysia, kita salahkan diri kita dahulu. Kita jangan fikir kerajaan yang akan melakukan semuanya. Kita sama-sama kena melakukan bersama-sama. Kerja bersama-sama.

      Apabila menceritakan permasalahan orang Melayu dalam hidup beragama. Orang Melayu ini lebih gemarkan hidup senantiasa senang. Tak sanggup nak hidup susah. Apa yang orang lain bagi, semua nak ambil tanpa mengira sejauh mana pengenalan mereka dan hasil mengenalan mereka. Ini masalahnya…….

      Serangan orang yang bukan beragama Islam keatas Orang ISlam adalah kesan daripada kelemahan Umat Islam yang tidak bersatu. Lebih gemarkan menjaga periuk nasi masing-masing tanpa mengira perasaan jiran-jiran kita.

      Dasar kristianisasi di Malaysia sudah lama berlaku. Tetapi kenapa kita mengambil mudah isu-isu seperti ini. Kita lebih leka kepada soal pengaruh dan kuasa dalam pentadbiran negara. Sanggup menggadai agama Islam demi kepentingan peribadi untuk menjadi pemimpin negara. Ini yang perlu kita fikirkan bersama.

      Ada usaha pihak-pihak tertentu dalam merencana kehancuran Islam di Malaysia. Rencana ini dimasukkan dalam suasana kelemahan Umat Islam di Malaysia.

      Mari kita bangun bersama-sama…….

    54. emeritus511 Says:

      tetapkan imanku dalam Islam…matikan aku didalam Islam.amin.

    55. febrisha Says:

      marilah kita membangun berasama islam kuat kan iman wahai ANAK2 MUDA jangan mudah alpa dekat hasutan duniawi yang sementara bangkit dan martabatkan islam

    56. abuhikam Says:

      islam membawa kebenaran..agama selain islam membawa malapetaka & tidak di terima Allah…!!!!

    57. suan abdullah Says:

      Salamuan alaikum,

      Bershukur kita kepada Allah , pemabaca yang ikhlas diharap Allah dan segala malaikat mesejahterakan orang orang yang mendalami ilmu ugama dan mempraktikan nya sebagi satu jalan kesiratalmustakin.

      Demi ummat muhammad yang berpecah belah dan menjadikan ugama Islam kepada golongan golongan dan mahzab mahzab juga tarikat tarikat yang berlainan hari ini Alang kah baik nya kita semua mencari jalan penyatuan islam agar kita semua berada dijalan yang lurus bersama sama seperti apa yang kita minta dalam surah alfatiha hiddinasirratal musatkin dan kita juga harus mengetahui apa yang kita baca semasa dalam solat kita.

      Hakikat nya kita semua tahu kita bersolat didalam bahsa arab, jadi untuk menambah kan keyakinan kita dan mepraktikan apa yang kita baca dalam solat hendaklah kita alihkan bahasa arab itu kedalam bahasa melayu setelah kita menghabis kan solat untuk memikr kan dan memahami apa yang kita minta dalam solat itu sabgai renungan kita semua.

      Berulang kali kita mulakan solat dengan fatihah dan memita Allah tunjukan hamba kejalan yang benar dan jalan orang orang yang Allah redhaii.

      Dan diakhir solat kita minta kesejahteraan kepada orang yang duduk dalam siratalmustakin ini, iaitu seblum habis sembahyang kita minta dengan Allah mensejahterakan muhammad dan anak cucu nabi muhammad seperti mana Allah mensejahterkan ibrahim dan anak cucu nabi ibarahim berulangkali sehari semlam sepanjang hayat kita dikandung badan kita tetap habis akhiri solat kita dengan selawat nabi dan ahli keluarga nabi dan juga ibrahim dan anak cucu nabi ibarahim. Inalah siratal mustakin yang kita minta dengan Allah tetapi kita tidak pernah mendekati siratal musatkin ini.

      Dan didalam ayat alquran yang dilaungkan di mimbar mimbar masjid Allah berfiman

      Innallaa hawamalaaikatahu uyushalluuna’alannabiyyi yaaayyuhalladziinaaamanuu shalluu’alaihi wasallimutasliiman dan wahai orang beriman bersolaturahim lah dengan nabi penuh kemulian. Ini firman dari Allah mengatakan Sesungguh nya Allah dan segala malaikat berselawat keatas nabi dan allah juga suruh Orang orang yang beriman berselawat keatas nabi dengan taslimin. Tidakah kita mensia siakan diri kita selama ini meninggalakan orang yang disejahterakan Allah dan segala malikat dan memilih mahzab mahzab dan tarikat tarikat , Alim ulamak tok guru tok guru dan pak lebai pak lebai dan yang selain dari golongan yang disejahterakan Allah dan malaikat ini, sedang kan siang malam kita berselawat keatas nabi dan anak cucu nabi disertakan Allah dan segala malikat dan hakikat nya kita mengikut -para sahabat sahabat, khalifah kahlifah lim ulamak dan juga tok guru tokguru dan lebai leabi dan kita tak pernah mencari orang yang di amanah kan kepada kita untuk dimuliakan.

      Kita juga mengatakan kita berugama islam yang mengikut perintah Allah menjujujng imanah rasul dan bersama sama dengan warisanya, tapi hakit nya kita sempit kan Alquran didalam masjid dan mengambil perlembagaan manusia yang dimport dari Great Britain dan mengambil Raja Raja dan Sultan sebagai tuan kita yang kebanyakan nya berasal dari kerturnan bugis dimasa lampau yang berpihak dan dilantik oleh penjajahan portugis dan belanda dan seterusnya Ingerris dan hukum hukum Allah kita letakan didalam makamah syariah sementara Sitem Raja berpelembagan ala barat dizahir kan untuk kita praktikan menjadi amalan dan undang undang negara kita.

      Dengan itu juga kita telah manfikan kedudukan Allah tuhan sekalian Alam dan kita tidak menjujung imanah rasul untuk mepertabat kan Al quran sbagai hukum dan perlembagaan kita dan juga kita lupakan sunnah yang ditinggal kan seperti yang kita laungkan dalam selawat untuk mengikut perjalanan Rasul Allah dan anak cucu Rasulullah. Apakah hukum dan firman Allah kepada kaum yang seperti kita ini.

      Allah berfirman barang siapa yang tak berutus ,berurus dan berhukum dengan apa yang rasul allah tinggalkan maka bukan lah dia hamba Allah dan umat rasulullah dan termasuk lah kita didalam golongan oranag yang was was ( mushrik) dan orang yang berpura pura (munafik) dan juga termasuk dalm golongan orang yang degil (fasik).

      Dan apibila kita tak berutus dan berurus dan berhukum dengan rasullulah maka amalan kita menjadi sia sia seperti apa yang difirman kan Allah fawilililurmursalin iaitu neraka well bagi orang yang bersembahyang.

      Ummat islam akan terus berpecah belah hingga ke 73 kaul atau golongan golongan 72 akan kekal dineraka selama lama nya cuma satu golongan saja yang diakui ummah dan amat sedikit dizaman nabi nabi terdahulu dan amat sikit diakhir zaman ini.,

      Marilah kiat renung kan dan berselawat agar di berikan kita pertunjuk kejalan yang benar Allahumasali alasyedina Muhammad waal ahlihi syedina muhammad, perkenanakan lah kami ya Allah akan siratalmustakin agar kami tidak menjadi musyrik munafik dan fasik dalam mencari keredhaan mu. Wasalam…..

    58. Mat Pulut Says:

      “Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu membela Allah nescaya Allah akan membela kamu dan meneguhkan tapak pendirian kamu.” (Surah Muhammad:7)

    59. gevast Says:

      peperangan sebenar bukan berlaku pada nama, antara bangsa bangsa ataupun ataupun antara agama tetapi ianya berlaku dalam diri kita sendiri. Mungkin ini boleh dimengertikan sebagai konflik iman… Perjalanan kita menuju ke alam baka bergantung kepada keputusan kita untuk memilih arahnya… petunjuk ada didalam diri setiap daripada kita tinggal kita saja yang perlu tahu untuk memahaminya… Tidak payahlah perang2, caci mencaci dan salah menyalahkan antara satu agama ke satu agama, lebih baik kita mencari cahaya sinar didalam hati kita menuju keselamatan pada kehidupan yang kekal… Percayalah, tuhan tidak mengingini walau seorang pun daripada manusia yang diciptakan dimuka bumi ini ke neraka melainkan ianya pilihan daripada kita sendiri.. semoga kedamaian akan sentiasa berkekalan didunia ini dengan berkat tuhan…

    60. udontnoiroyo Says:

      Bersyukur kerana kamu Islam. Kebanyakan kita tidak ada motivasi untuk Love Islam sebab kita tidak diancam dan tidak mengancam. Orang Christian nampak hebat sebab mereka berdakwah. They do marketing we don’t. They become tauke & we become customer. We don’t sell our products & at the end we get bore, become dull then we put in the longkang. Ingat jika kamu tidak sampaikan Allah akan ganti kamu dengan orang lain…Macam Spain.. Mat Pulut tu betul.
      Mari kita lawan “Paul”. Kita belajar Bible & setiap kali kita jumpa kawan Christian kita mesti tanya soalan bodoh

      contoh soalan bodoh: Siapa dulu Moses atau Jesus?
      Siapa tuhan Moses? siapa tuhan John? Siapa tuhan Jesus?

      God spoke to moses ” Hear O Israel, The Lord our God is One Lord (Deauteronomy 4:4)

      Jesus repeat the same commandment ” The most important commandment is this. Hear O Israel The Lord our God is One Lord.”

      What God name? Is jesus a Christian? Is Jesus God? If he God why He pray? Does God have a God? Does God pray to himself? How many son God have?

      Apa itu Charch, bangunan atau ajaran? Jesus Sunat, kenapa kamu tak sunat?
      Kita mesti faham mengapa orang christian tinggalkan ajaran Jesus & Moses. Kita mesti tegaskan bahawa melanggar commantment dan mendua atau tigakan Tuhan adalah dosa besar. Kita kena tahu konsep “Blind Faith” & Mistry of trinity. sebab Trinity tak mungkin boleh di jelaskan dengan Bible. Kita kena guna Bible untuk bela nabi Isa (Jesus)

      Di USA & EU padri-padri pening kerana Trinity, Di Malaysia kita takut nak bincang dengan padri tentang Trinity..Bodohnya kita. Cuba go to http://www.tru2ourselves.com kemudian klick Forum. Saya pun ada tapi dah kena cantas. Is a good example betapa celarunya mereka.

      Kita kena ancam mereka jika tidak depa lah yang akan mengancam kita. You tak pi depa mai. masa tu dah terlambat.

    61. Dinesh Says:

      woi….kamu ni apa nak buat tak tau..org dah masuk islam kamu cakap die mamak kalau india kalau cine kamu cakap apek…org melayu patut sedar diri sikit…
      org susah payah peluk islam tapi kamu ejek2 kamu melayu yang tak de hati perut langusng kalau macam tu biar lebik baik jadi hindu atau cina atau kristian…. pertama jaga mulut sikit….
      janagan hina org yang mualaf….
      semua melayu patut sedar yang masuk islam bukan senang…ia perlukan keazaman yg kuat….

    62. abdullah Says:

      kalau jesus anak tuhan, siapa pulak menantu tuhan, bagaimana dengan waris-waris tuhan yang lain, sepupu ke, abang ipar ke..atau pun mertua?

    63. open talk Says:

      kepada semua yang beragama islam…. anda semua telah melihat kehebatan agama masingx.. percayalah diri sendiri…tolong beri penjelasan kepada saya.. kalau anda hebat agama apakah ada dalam kabbah di mekkah.. adakah anda tau apa yang ada di dalam…. orang pandang di dalam kabbah tidak cakap besar mengenai islam.. sebab???? beri penjelasan….

    64. renungan Says:

      dari pengamatan saya berkaitan dengan artikel yang telah diketengahkan, saya mendapati bahawa banyak sekali penipuan yang telah dibuat oleh orang yang menyediakan laman ini,
      saya ingin bertanya kepada semua bijakpandai islam,berapa peratuska di dalam alquran itu bercerita tentang Muhammad? dan berapa peratuskah alquran itu bercerita tentang Yesus (yang anda sebut ISA)?

    65. Islam agamaku Says:

      Tetapkanlah imanku dalam Islam, matikanlah aku dalam Islam agama pilihanMu…

      kepada opentalk,

      Kaabah itu hanyalah simbol penyatuan umat Islam. Buktinya setiap tahun, Allah telah mensyariatkan bagi setiap umat Islam yang mampu untuk tunaikan rukun Islam yang kelima.

      Justeru semuanya menuju ke tempat yang sama…. arah yang sama. Untuk apa saudara ingin tahu apa ada di dalamnya. Cukuplah sekadar tunaikan kewajipan yang telah digariskan. Tak pelrlu fikirkan apa yang tersirat, cukuplah tunaikan apa yang tersurat…

    66. panjangpendek75 Says:

      kepada atok, cara ko bercakap mcm nk lepaskan tengkok ko aje, kalau semua org islam ni berfikiran mcm ko tu, tak mustahil org islam senang2 aje nk convert ke agama kristian tu, tk ada langsong dlm hati ko tu untuk menyelamat agama suci ini ISLAM.

    67. panjangpendek75 Says:

      kepada umat kristian

      cara kamu memurtadkan umat islam amat licik, berselindung di sebalik kebaikan, memberi itu dan ini (kemewahan). percayalaH kamu tidak akan sesekali bole menyesatkan umat islam yg mempunyai IMAN yang teguh kepada ALLAH swt. hidup kerana Allah, mati kerana ALLAH. mcmana sekali pun kamu semua akan merasai MATI, kerana mati itu tetap akan tiba, masa itulah kamu semua akan tahu apa itu ISLAM, sesungguh nye nabi isa akan turun ke bumi untuk membetulkan apa yg tidak betul (agama yg kamu anuti) bersama-sama dengan imam mahadi. sesungguhnya akhir zaman nanti agama ISLAM akan dilindungi oleh Allah swt. kamu dgn agama kamu, kami dgn agama kami.

    68. panjangpendek75 Says:

      kepada hezmee,

      cara ko menasihati tu mmg bagus, tp kalau semua org islam kat dunia ni buat cara mcm ko tk mustahil org islam kata kristian itu lebih baik dr islam sb cara kristian mengajar utk masuk agama diaorg dng cara yg paling lembut, jd gunakan bahasa yang lebih baik untuk menasihati, matlamat tidak menghalalkan cara.

    69. mie Says:

      tuan puan sekelian saya hendak memaklom kan bahawa saya penah berkija di sebuah satu sarikat membuat buku di klang selangor pada thn 1926 kebanyak buku buku yg kami proses ada lah buku buku bercangah dengan ugama islam oleh kerana saya berkeja di sarikat cina kesemua pekeja orang orang melayu buku yang di peroses dalam bahasa melayu kami pekeja di tugas kan mebentok menjadi buku saja dari mana datang nya tulisan tulisan di dalam buku itu saya tadak tahu kebanyakan pelangan ialah orang cina, bagi orang islam yang sebenar tidak peru risau dalam buku itu tidak boleh megugat iman orang islam yang sebenar, jikaulau ada orang terpenyaroh dengan buku buku itu ternyata itu bukan nya orang orang islam.

    70. rahimi Says:

      kawan kawan saya nak bercerita tentang orang sebelah rumah saya dia ni ada 13 orang anak 4lelaki 9perempuan anak anak dia kebanyakan berkeja kilang di p,pinang pada thn lepas anak gadis nya ada bawak balik seorang anak perempuan india untuk memelok ugama kita yaitu islam mula mula saya heran sebb nya mak budak itu sendiri yang islam anak india tadi hal ini heboh buat seketika, tak selepas itu anak india itu ada menuduh anak perempuan tuan itu memcuri rantai lehir nya oleh kerang anak gadis nya tidak menyakui menyabil nya anak india tadi balik ketempat nya tidak lama selepas itu datang balik anak india itu kali ini dia membawa kakak nya seorang india jugak, kakak nya memintak supaya menerah rantai itu semula dia akan membayar duit jikaulau mereka memulang kan rantai itu, kakak nya walau pun seorang india budi perkerti cukup lah lembut bagi orang kita pulak dah lah tidak menyaku bahasa kotor di lempar kan, semejak itu saya tidak lagi dengar tentang anak india tadi, saya tertanya tanya sehinga hari ini ada kah anak india itu masih islam harap harap begitu lah.

    71. Servant of The Merciful Says:

      saya ada terbaca bahawa agama Kristian hari ni melarang poligami. Tetapi mengapa pula begitu sedangkan Abraham (Ibrahim) versi Krsitian berkahwin dua? Dalam Islam, sememangnya Ibrahim a.s. berkahwin dua dan sehingga hari ni, Islam menghalalkan poligami. Jadi mengapa Kristian melarang poligami sedangkan Abraham versi mereka boleh berkahwin dua?

    72. suhaimi omarramih Says:

      kalau kita nak tahu sipa yang betul islam ke atau kristian..senang aje tuh..tak payah berdebat panjang-pnjang..ikut macam cara haji muda di sabah dulu yng di cabar paderi kristian tuh..senang j kalu nak buktikan siapa yang betul islam ke kristian…kita buat satu pondok kecil..masukkan seorang muslim dan seorng kristian kat dalam tu..leps tuh bakar pondok tuh..siapa yang tak mati rentung..tuhan dialah yang betul..ternyata haji muda tuh tidak mati rentung dulu..kita ble cuba cara haji muda ..ulama besar di sabah tahun 70 an dulu..

    73. Hidayah Says:

      Buat mash, anda sorg yg betul2 keliru. Nasihat sy, pelajari agama islam, anda akn jumpa kbenarannya di situ, insyaALLAH.

    74. ray Says:

      kepada sesiapa yang murtad… neraka jahanam lah tempat anda…
      ingt lah wahai umat islam… kita semua akan dihitung dan akan di seksa di dalam kubur… sesungguhnya siksaan Allah amat dasyat……SEDARLAH…

    75. ray Says:

      neraka jahanam lah jawabnya pada sesiapa umat islam yg murtad….

    76. panjang Says:

      kepada heavenorheal

      ternyata pengetahuan anda lemah, pandai bermain dgn kata2 untuk mengelirukan pembaca lain, tetapi ketahuia la bahawa yahudi dan nasrani tidak akan duduk diam selagi umat islam tidak mengikuti cara mereka. itu la yg pasti. ISLAM tetap dihatiku dan keturunanku. Allahuakhbar

    77. Aku Says:

      Kepada pemilik blog,

      Tolong buat kjian ke atas komen2 di atas. Approve mana yang benar berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah sahaja.

      Saya lihat ramai yang ingin mengelirukan pihak Islam di atas.

      Sila mainkan peranan anda

    78. admin Says:

      Semua orang bebas memberikan pendapat di sini, ini bukannya ruangan untuk orang Islam sahaja.

    79. linia Says:

      hishlah mendela dieowg ni!!!

    80. Muhibbah Says:

      Saya seorang warga Muslim dan kini belajar di USA. Bagi saya
      , tiara agama di muka dunia ini mengajar orang berbuat jahat. Sifat jahat tu, merupakan inti sari umat manusia. Itu adalah asas kepada argument saya.

      1. Ingat, “MELAYU” itu bukan agama. Islam is a religion. Hanya kat Malaysia dua perkataan itu digunakan umpama sinonim. Kita kena ingat Bahawa kat dunia ni MAJORITY orang Islam bukanlah orang melayu. pada asalnya Orang Melayu itu berketuranan HINDU ini boleh dilihat melalui seni Silat Dan upacara perkahwinan. Throughout time, the strength of religions will shiftnback and forth. Now Islam is at a low point in history.

      2. Kenapa agama Hindu hilang pengaruhnya di tanah melayu? Kerana pada saman kesultanan melayu Melaka, agama Hindu menjadi sebahagian kuat aspek politik. Hilang terus sifat-sifat yang membuatkannya popular (kasih sayang Dan keharmonian antara kaum). Oleh itu, apabila saudagar Dan warga Islam daripada CHINA datang ke tanah melayu, ramai orang bumiputra memeluk agama Islam. (they don’t teach this shit in sejarah spm tapi aku tak tipu). Hang tuah, lekiu, lekir semunya orang nyonya…

      3. Islam perlu pulang ke ajar umbinya iaitu kasih sayang Dan bukannya kekerasan. Sebahagian besar orang murtad tu pandai membaca alquran, pandai berdoa Dan pandai berzikir. Tetapi melalui PAKSAAN. that is why mereka Sudah hilang rasa cinta sayang kepada agama Kami. Insyaalah dengan usaha bersama semua warga Islam mereka Akan pulang ke Jalan yang Benar.

      Wassalam

    81. Faizaltaheer Says:

      AssalamualaikumWBT

      Yesus/Isa AS…..bukannya Tuhan ,Bukan Anak Tuhan, Bukan Penyelamat dan bukan Penebus Dosa..
      Dia adalah Rasul dan Hamba Allah SWT yang mesti dihormati,disayangi dan dipercaya..

      Allah SWT adalah Tuhan yang maha esa dan Tuhan segala-galanya yang layak disembah….

      Nabi Muhammad itu Nabi terakhir dan pesuruh Allah SWT..
      Muhammad SAW jugalah yang mengajar untuk menghormati dan mempercayai Yesus/Isa AS sebagai antara Nabi yang Agung..

      Semua Nabi-Nabi dalam Alkitab atau Al Qur’an membawa dan menyebarkan mesej yang sama dari Tuhan dilangit iaitu :’Keesaan Tuhan’ (Oness of God)..

      Bukan Trinity ataupun Gods…

      Kalau ini kita dapat sependapat..InsyaAllah..

    82. safarudin Says:

      assalamualaikum…
      syabas dgn penulisan ini…bagi pendapat saya ,kita perlu la melihat masalah ini dalam semua perkara dan jalan kesudahanya..megapa saya berkata bergitu????kerana keluarga saya memeluk agama Islam selama 30 tahun yang asal nya tidak mempunyai apa2..Alhamdulilah..Allah masih sayang kan kami…kami melalui perbagai masalah n kesusahan..sakai masuk melayu..dan mcm2 lagi la..xkurang jugak yang prajudis dgn bangsa..Bukan kah Islam itu bersaudara????so tepuk dada tanya selera..

      tapi kebelakangan ini saya melihat ramai org Islam samaada pelancong atau penduduk kita sendiri mengabiskan masa di kelab2 malam di jalan p. ramlie….pelik kan negara Islam mempunyai kelab sebegitu???mana silap nya..

      diharap penulis dapat mengutarakan isu2 yang boleh mengingatkan kita kepada Allah dan Islam..

    83. aku Says:

      kepada umat kristian

      apakah kunci bagi pintu syurga dan neraka langit???

      TANYALAH PADERI KAMU TENTANG INI….

    84. love islam Says:

      salam buat olsen:

      inilah kelebihan dan bezaanya antara agam Islam dengan agama lain…Islam tidak memaksa (kpd bukan islam)menganutinya…tiada paksaan….islam juga melarang keras penganut Islam keluar (murtad) untuk menjaga kesucian agama Islam yg syumul…ini adalah peraturan dan ajran yg telah ditentukan oleh Allah bukan manusia yg tentukan…apakah agama itu dikira benar jika mana2 orng sesuka hati masuk dan sesuka hati keluar agama???…..itu bezanya agama islam dengan agama lain…jika kebebasan masuk keluar mana2 agama sesuka hati,tidakkah kita secara logik akan pikir kenapa tuhan mencipta byak sgt agama yg manusia boleh sesuka hati masuk dan keluar???…tidak kah kita boleh berfikir tuhan dari mana2 agama tidak marah kah jika manusia sesuka hati masuk dan keluar mana2 agama????….ini lah buktinya agama islam agama yg benar….tidak memaksa menganuti dan dilarang murtad untuk menjaga kesucian agama islam supaya manusia tidak mempermain2kan tuhan…

    85. nani Says:

      keindahan islam hanya dpt drasai oleh mreka yg btul2 ikhlas mlaksanakan prntahNYa dan mninggalkn lrnganNYA….

    86. agus widodo Says:

      Nabi yang pernah berbicara langsung dengan Allah cuma nabi Adam dan nabi Muhammad aja.

      Nabi Adam berbicara dengan Allah waktu masih di surga, masalah makan buah kuldi.

      Nabi Muhammad berbicara dengan Allah pada waktu beliau Isra Mi’raj yang menawar Slolat yang tadinya 40 kali sehari menjadi 5 kali sehari untuk meringankan beban umat Nya.

    87. satD Says:

      Salam Sdr

      Mohon izin sy menggunakan gambar dari blog saudara.

      Semoga Allah memberkati upaya saudara.

      Wass
      satD

    88. Amin Says:

      Riwayat ini dikutip dari Shahih Muslim, Bab Min Fadla’il Musa.
      ”Janganlah kau unggulkan aku atas Musa. Sebab di hari kiamat semua umat jatuh pingsan, dan aku pun jatuh pingsan bersama mereka. Dan akulah yang pertama bangkit dan sadar, tiba-tiba aku lihat Musa sudah berdiri di sisi Singgasana. Aku tidak tahu, apakah ia tadinya juga jatuh pingsan lalu bangkit sadar sebelumku, ataukah dia adalah orang yang dikecualikan Allah

      2:253
      Rasul-rasul itu Kami lebihkan sebagian dari mereka atas sebagian yang lain, di antara mereka ada yang Allah berbicara langsung kepadanya—Nabi Musa, dan meninggikan sebagian dari mereka beberapa tingkat. Dan Kami beri Isa putra Maryam berbagai keterangan kebenaran—mukjizat, serta Kami kuatkan dia dengan Ruhul- Qudus—Jibril. Dan kalau Allah menghendaki, niscaya tidaklah berbunuh-bunuhan orang-orang (yang datang) sesudah rasul-rasul itu, sesudah datang kepada mereka beberapa macam keterangan, akan tetapi mereka berselisih, maka ada di antara mereka yang beriman dan ada (pula) di antara mereka yang kafir. Seandainya Allah menghendaki, tidaklah mereka berbunuh-bunuhan. Akan tetapi Allah berbuat apa yang dikehendaki-Nya.

    89. bankislam.net Says:

      Dialog Masalah Ketuhanan Yesus

      http://www.bankislam.net/Kisah.....nan_Yesus/

    90. joe Says:

      tidak salah beragama..yang penting kita lihat dulu moral atau peribadi pengasas agama itu sendiri..dan setiap sudut keburukan mereka hendaklah di nilai sendiri oleh semua org tanpa perlu menyembunyikan kebenaran hakiki…

    91. nana Says:

      memang jelas salah…murtad atau keluar agama/pindah agama..mana peranan?mana undang2kerajaan?

    92. Hamba Allah Says:

      tapi sehingga kini saya perhatikan…bahasanyer org islam yg mudah murtad adalah di kalangan kaum perempuan.
      percayalah…..kaum lelaki cuma selalunyer cuma jahil tetapi tidak akan MURTAD

    93. man Says:

      Wahai GADIS2 ISLAM…, berhati2lah memberi cinta anda kepada bangsa lain yang beragama lain daipada ISLAM yan SUCI. Banyak sudah berlaku perkara yang di bincangkan ini. salam…

    94. muradin bronzebeard Says:

      kan dalam quran kan Allah menyatakan:

      surah al-araf ayat 16-17:

      [16]
      Iblis berkata: “Oleh kerana Engkau (wahai Tuhan) menyebabkan daku tersesat (maka) demi sesungguhnya aku akan mengambil tempat menghalangi mereka (dari menjalani) jalanMu yang lurus;
      [17]
      “Kemudian aku datangi mereka, dari hadapan mereka serta dari belakang mereka, dan dari kanan mereka serta dari kiri mereka; dan Engkau tidak akan dapati kebanyakan mereka bersyukur”.

      so dari dulu sampailah sekarang, majoritinya bukan islam… boleh tak terima kenyataan tu?

    95. NUR Says:

      Surat Al-Kafirun (The Disbelievers)

      “O disbelievers,

      I do not worship what you worship.

      Nor are you worshippers of what I worship.

      Nor will I be a worshipper of what you worship.

      Nor will you be worshippers of what I worship.

      For you is your religion, and for me is my religion.”

    96. nasriyah Says:

      Salam kepada semua,,
      KEpada penganut dan mempercayai agama kristian..seperti mana yang ada diatas..janganlah masuk campur dalam urusan agama Islam sekiranya anda tidak faham apa itu islam.cuba dalami islam dan kaji alam sekeliling serta al quran..beserta hadis rasullah maka anda kan dapat memahami hati dan naluri seorang muslim..bacalah tentang tanda2 kiamat yang diceritakan oleh Nabi Muhammad dan khutbah terakhir baginda.semua apa yang diperjuangkan oleh kristian umat islam sedunia telah memahaminya..tidak kiralah sama ada berlandas kan apa pun,dan apa alasan sekali pun ,,kami muslim sudah faham apa akan terjadi dihari muka dan kami amat bersedia..dengan cubaan yang telah berjaya oleh pendakwah2 kristian meruntuhkan akhlak remaja malaysia,,,yang kebanyakannya warga indonesia yang mengaku melayu.
      Muslim akan bersatu dan mempertahankan hak Allah dimuka bumi ini selagi termampu dan tergadai nyawa dan harta..kerana keabadian hidup seorang muslim dan kebahagiaan hakiki adalah di Akhirat dan nikmat kebahagian dan ketenangan itu takkan dapat dirasai oleh mana2 agama dan kepercayaan kerana hanya muslim sebenar yang berjaya mentauhidkan Allah dalam hati akan faham mengapa kita menjadi khalifah dimuka bumi ini.
      Islam agama syumul dan kenikmatannya adalah terlalu indah walaupun payah dan jerih yang ditafsirkan oleh mata kasar manusia yang tidak mendapat hidayah..

    97. khusyairi kamil Says:

      Kalau yesus itu anak tuhan,bermakna tuhan hanya ada satu anak je la,sedangkan manusia ada ramai anak..bermakna manusia lebih hebat dari tuhan yesus,mana mungkin manusia boleh hebat dari tuhan?

    98. khusyairi kamil Says:

      Sesungguhnya Agama Islam itu menyeru umatnya beriman dengan semua kitab-kitab,taurat,zabur,injil dan Al-Quran..tetapi kritian hanya beriman dengan kitabnya sahaja (bible yang telah banyak kali berlaku perubahan yang asalnya INJIL)bolehkah diubah-ubah kata-kata tuhan?sedangkan Al-Quran tetap terpelihara daripada perubahan semasa sehingga ke akhir zaman.

    99. khusyairi kamil Says:

      Pertama sekali kita perlu tahu bahawa di dunia ini terdapat 24,000 manuskrip (bible) dan tiada dua (2) yang serupa! Sebut sahaja samada King James Bible, Revised Standard Version (RSV), Douay, Gideons dan banyak lagi semuanya berbeza dari segi ayat mahupun perkataan yang terdapat dalam setiap satunya. Ini berlaku kerana mereka mahu kitab mereka disesuaikan dengan kehendak mereka.

      Jika terdapat ayat-ayat atau surah (The Book) yang tidak sesuai maka ianya akan dikeluarkan dari kitab tersebut. Sebagaimana yang TS ketengahkan pada post terdahulu tentang isi kandungan Bible – bahawa adanya unsur porno, tegahan-tegahan dan sebagainya NAMUN ayat-ayat tersebut tidah diperendahkan mereka dan posting kali ini pula mari kita lihat apa yang berlaku kepada ayat-ayat yang diklasifikasikan sebagai “ayat tuhan.” Adakah menerima nasib yang sama?

    100. khusyairi kamil Says:

      Contoh “ayat-ayat tuhan” didalam bible, terutamanya dalam kitab lama atau “old testament” atau juga dikenali sebagai Taurat. Contohnya perihal ramalan kedatangan seorang Nabi dalam Book of Deutronomy, bahagian 18, ayat 18 (deut 18:18).

      “I will raise them up a Prophet from among their bretheren, like unto thee (seperti kamu yakni Musa), and I will put my words in his mouth; and he shall speak unto them all that I shall command him. Deutronomy 18:18. Ayat tersebut dengan jelas menceritakan tentang akan dibangkitkan seorang Nabi yang akan menyampaikan ayat-ayat Tuhan dan melaksanakan segala suruhannya!

    101. khusyairi kamil Says:

      Manakala dalam bahagian tersebut juga diakhir ayat ke 20, Tuhan juga memberi amaran kepada sesiapa yang engkar kepada ayat-ayatNya maka mereka akan menerima pembalasannya! “and it shall come to pass, that whosoever will not hearken unto my words which he shall speak in MY NAME, I will require it of him.” (akan menerima siksaan Ku) Deutronomy 18:19.

      Dalam Book of Isaiah 29:12 sekali lagi dinyatakan perihal Nabi – kali ini tentang sifatnya, dengan menyebut bahawa beliau (yakni Nabi tersebut) seorang yang tidak tahu membaca! “then the book is delivered to him that is not learned, saying, “read this,” (bacalah) I pray thee: and he saith, I am not learned.” (aku tidak tahu membaca) Isaiah 29:12.

    102. khusyairi kamil Says:

      #
      Siapakah yang dimaksudkan dengan tidak tahu membaca tersebut, Muhammad atau Jesus?

      Siapakah yang dimaksudkan dengan “… in MY NAME.” ? ALLAH atau tuhan bapa? Adakah “in the name of the father…” itu nama Allah atau bukankah “Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih.” itu lebih bertepatan dengan petikan “he shall speak in My Name.” tersebut?

      Bukankah ayat-ayat tersebut begitu jelas memberikan tanda-tanda kebangkitan Nabi Muhammad SAW yang dibangkitkan untuk menyampaikan ayat-ayat Allah SWT? Apakah mereka (orang-orang Kristian) sedar? ATAU

    103. khusyairi kamil Says:

      #
      Apakah mereka menerimanya DAN mereka mendengar ayat-ayat Tuhan tersebut? JAWAPANNYA TIDAK! Ayat tuhan mereka juga tidak mereka endahkan!

      Tidakkah itu bermakna mereka MENOLAKNYA?

      Mereka menolak kerana keangkuhan dan kesombongan serta tidak sesuai kepada mereka.

      Apa yang lebih membimbangkan ialah bagaimana jika ayat-ayat tersebut dimanipulasikan dengan sedikit tokok tambah dengan kalimah ALLAH, tidakkah itu akan membawa pengertian sebaliknya?

    104. Niza Says:

      Ya Allah, engkau telah lahirkan aku sebagai Islam, matikanlah aku juga dalam agama sucimu Islam. Jauhkan aku dr anasir2 jahat laknatullah…Amin

    105. haq Says:

      kepada Olsen Says:
      September 4th, 2007 at 4:25 pm

      pertanyaan dia:

      Kenapa harus jadi kes ‘jenayah’ sekiranya bertukar agama (dari Islam ke Christian)? Kenapa harus ‘memaksa’?

      jawapan nya:

      Jawapan nya mengapa agama kristian menyebarkan agama mereka sedangkan tiada paksaan dalam beragama dalam konteks Islam satu malaysia. Jika tidak dipancing ikan di laut manakan boleh makan ikan laut.Ikan di laut itu sudah aman.Sedangkan pemancing menghuru-harakan habitatnya.

    106. Lonely Says:

      Bnda ni normal je kat luar. Lagipun org kristian ni baik , memahami dn boleh membantu.
      Eapecially utk org yg bermasalah n tekanan hidup.
      Walaupun dgn cara memesong akidah
      But still kami amik ap yg ad di depan mata utk hidup. Kalau xda mereka . We are nothing.
      Dan juga org Islam , org kopiah or lagak alim pun xda hak nk kondem or suka suki judge or hina kami.
      Itu lagi menunjukkan Islam itu agama pengganas.
      Islam ni hanya utk org baik2 je kan?

    107. azman adzhom Says:

      Laailaahaaillallahh Muhammadarrasuulullahh!

      ALLAH the ONE AND ONLY!

    108. nurul Says:

      Saya seorang muallaf yang memeluk Islam kerana memilih agama yg benar setelah bertahun-tahun mengkaji kitab2 dan buku2 pelbagai agama.pada pemerhatian saya, agama Islam amat sempurna dan benar tetapi umatnya sangat banyak kekurangan.pelbagai jenis kekurangan yang membantutkan niat orang bukan Islam untuk mengkaji agama ini.sebab dulu saya pun begitu.

    109. rock kapak Says:

      salam bagimu saudaraku.im kristian.sy bnyk brkwan dgn org islam.dsini kmi tiada masalah.mereka smbyng kmi hormat.kmi smbhyang dorang hormat.malah kmi tk pnh gaduh utk mcari agama spa yg btl.ada mslh ttg agama d luar kmi tdk bngkitkan.kmi cma kata org yg buat mslh tu kafir.tiada agama.mereka kata islam tak ajar umatnya buat slh.dlm kristen pun tak diajar buat slh.rkn sebilik sy kata islam dan kristian ada psamaan iaitu tdk mnjar kpd dosa.dan dia kata penganut itu sendiri yg membawa kpd mslh.contohnya katanya pewujudan laman utk pbncngan ttg agama katanya.tetapi buat apa wujukan laman tu?katanya.cuma akn menimbulkan sakit hati ke2 belah pihak.lebih truk katanya ada yg keluarkan kata2 kesat.itu bkn pbncngan tetapi suara syaitan katanya.ya mnghasut mereka yg lemah iman.kata kwn sy tu lebih baik trus berdoa mohon ptunjuk kpada allah.pendek kata agma kristen atau islam tu bkn penentu kpd individu tu msk syurga ktanya.yg menentukan ialah amalanya yg akan di bawa ke dunia akhirat. skdr rnungan kta bsama katanya kpadaku pd suatu hr.adakah anda tuhan kmu adil?katanya.sya jwb ya.dia brkata sy jg pcaya allah itu adil.katanya lg ada 2 org indvdu katanya.nmanya ali dan abu.ali ni agama kristen dan dia bnyk melakukan kebaikan manakala abu agama islam dan bnyk mlkukan kejahatan.mna yg akn msk syurga katanya?sbp tuhan dan allah itu adil katanya.smpi ke hari ini kmi tk tw jwpn nya.kmi buat kesimpulan tk pyh nak sibuk konon nak dakyah dri sendiri pun tak urus katanya.itu sebab smpi ke hri ini kmi seramai 6 orang mac sewa blk yg sma dan hdp hrmoni.semoga kita smua dpt iktibar dr crita ini tak kira kpd umat kristen atau islam.bg diri sy sendiri sy amat menghormati agama islam dan penganutnya kerna jka tmbl perasaan benci atau iri dlm hti ni bmkna syaitan snyum tanda menang kerna brjaya melagakan umat islam dan kristian.nukilan insan yg berdosa.

    110. Roslee Says:

      Ya Allaahu robbi,lindungilah,kawallah,kuatkanlah jiwa,batin,qalbu,darah daging,roh dan hati generasi2 islam yang ada sekarang dan akan datang dengan iman,tauhid dan islam yang kebal.Jauhkanlah mereka dari kesesatan aqidah yang dibawa oleh kristian dan agama2 yang kau tolak.Sesungguhnya kau sahaja tempatku memohon bantuan.amiiin

    111. Islam Ideal satu pilihan Says:

      Salam semua,
      Hanya sekadar renungan dalam kesulitan dan kebuntuan arah yang hendak dituju.

      Lebih banyak pendedahan dalam kehidupan harian kita, ini memungkinkan kita berfikir secara rasional. Akan tetapi tanpa kita sedari sebenarnya kita ini jahil, berangapan cerdik, pandai atau pun bijak. Tetapi hakikatnya kita adalah dalam tipudaya semata-mata. Semua agama percaya akan Syurga dan Neraka, Dimana Syurga dan Neraka itu, Bagaimana kita boleh kesana, siapa yang menguruskannya, apakah syarat kelayakan untuk memasukinya. Kita selalu ingat, yang Syurga dan Neraka itu kita yang menguruskanya. Berbuat ikut suka kita esok lusa masuk syurga. Berbuat agama untuk tuhan.
      Ada perjalanan yang telah ditetapkan untuk kearah itu. Ketetapan ini telah terlebih dahulu wujud sebelum ada manusia. Bukan kita yang menetapkan perjalanan atau peraturan bila kita hidup dan mengalami perubahan pula.

      Sesuatu itu diciptakan dengan peraturan yang telah disusunatur terlebih dahulu, dimana dalam skop tertentu tiada sebarang ruang pindaan sama sekali.

      Sebagai contohnya, kenderaan bermotor berkuasa tinggi, motorkar (kereta) telah diciptakan secara pakej mempunyai sistem penyejukan (Radiator System) dan tatacara penjagaan serta pengurusannya bagi memastikan enjin motor tersebut dapat berfungsi dengan cemerlang.

      Begitu juga manusia perlu kepada sistem penyejukan yang bersistematik lagi pratikal. Kita makan ikut dan saja, sistem metabolisma badan menghasilkan haba, lalu badan akan menjadi panas dan tidak seimbang?

      Adakah kita yang telah dihidupkan tercari dan membuat sistem baru ini untuk digunapakai dan sejauh mana keberkesanan?. Makan herba, minum bir, makan rempah ratus dan macam-macam lagi!

      Kita (manusia) perlu kepada cara mengekalkan keseimbangan Suhu Badan tetapi bagaimana?, Siapa yang boleh ajarkan? Agama mana yang ada method/cara memjelaskan dan penjelasannya secara dan dapat diterima pakai oleh semua peringkat manusia.

      GAJAH mengunakan telinganya yang lebar dengan mengibas2 dapat membebasan haba melalui telinganya lalu badannya cepat menjadi sejuk

      Kita manusia fikirlah sendiri apa caranya,
      Kita ingat kita ni pandai,apa caranya?

      Agama mana yang mengajarkannya?

      Disinilah bermulanya pencarian kebenaran dari pemilihan kasus-kasus yang penuh dengan kekeliruan dan kepalsuan!

      Kita sering diberikan intan permata tetapi kita tidak pula diajarkan untuk menghargai intan permata tersebut?

      Inilah yang terjadi kepada kita semua, sering berada didunia ciptaan kita sendiri dan dalam kekeliruan sehinggakan batu dijalanan disangkakan intan permata!

      Apakah sistem penyejukan yang amat praktikal untuk kita dan kita memerlukannya?

      Berwudhu adalah jawabannya!!!!!!!!!

      Tidakkah kita mengetahuinya, dan tahu nilainya pula?

      Inilah pengetahuan dan kefahaman yang sering terlepas pandang atau tiada dapat kita perolehi!.
      Ini disebabkan oleh Vakum Ilmu atau kekosongan Ilmu dalam melengkapi ilmu pengetahuan yang perlu kita perolehi

      bersambung….

    112. CD Says:

      Surah az-zukhruf(ayat 61): Allah yang Esa menegaskan kekuasaanNya dalam menjadikan apa sahaja. Bukan maksudnya yang diciptakan itu adalah berkuasa sepertiNya. Bekas ciptaanNya semua untuk menjalankan akal fikir yang sempurna. Tidak ada yang kuasa lagi selain Allah, Tuhan sekalian alam. Tanda kuasaNya, tidak perlu lagi Allah menjadikan tuhan selainNya. Kalau Allah menghantar tuhan dalam bentuk manusia, itilah tanda kebodohan kristian.

    113. Sufi Says:

      Saya fikir kita perlu adakan pusat pengajian yg mengajar perbandingan agama secara serius,so ramai akan dapat mengenali mana agama yang benar.Mereka akan dpt memahami agaama secara sebenar,bukan agak-agak saja

    114. LeeGou Says:

      shalom,
      greeting of peace..

      anyone here who know that any time God take our lives, will go to heaven? as a normal human being, we must think about life after death later, right? so, I bring us think more deeply .. think about our lives now. ask ourselves whether we are living right or wrong in holding that we have. I did not mean no respect for other religions, just wanted to share their opinion .. okay kan…??? peace..:-)

    115. Jurgen Says:

      Umat Islam hanya mengenal Nabi Isa/Jesus melalui Nabi SAW dan Al-Quran. Selain dari Bibel, tiada punca lain yang menunjukan Nabi Isa itu real-wujud, malah banyak ahli sejarah mengatakan Jesus itu adalah dongeng semata.

      Jadi, tiada sebab umat Islam mempercayai dongeng/Jesus kalau bukan atas sebab Nabi SAW dan AlQuran yang haq.

      Islam memang membenarkan kebebasan beragama. Tapi, Islam juga melarang mana-mana agama (termasuk Islam sendiri)mengajar pekara agama yang salah(batil) pada orang ramai.

      Umat lain,terutama Kristen,harus memilih satu ajaran sahaja dari beribu2 mazhab yang ada, yang di anggap paling benar untuk dijadikan agama kristen rasmi di Malaysia.

    116. Salam Says:

      Nabi Isa a.s akan datang di akhir zaman nanti …tapi bukan membawa syariat baru tetapi sebagai pengikut kepada Nabi Muhammad SAW. Antara perkara yang akan dibuat ialah memusnahkan Salib, membunuh babi…. Pada ketika itu ramai orang kristian akan datang kepada Islam.

    117. AINI Says:

      mereka yang masuk kristian tu memang bodoh.. semoga allah akan melaknatnya.. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    118. mahmud Says:

      Firman Allah yeng bermaksud ” Sesungguhnya Allah telah memilih untuk kamu agama islam dan jangan sekali-kali kamu mati kecuali dalam islam” Ingat Islam adalah pilihan istimewa Allah telah pilihkan untuk kita sedangkan Allah maha mengetahui, Allah mencipta manusia termasuk Nabi Isa,Allah beranak dan tidak diperanakan Allah bersifat “Qiamuhu binasihi” berdiri dengan sendiri tanpa dilahirkan atau dicipta. Wallahu A’lam bimuradihi

    119. mahmud Says:

      pembetulan : Allah tidak beranak dan tidak deperanakan…

    120. Syed Fauzi Says:

      Asalammualaikum Semua,AL-Quran adalah kitab panduan Hidup umat.Memacam paduan ada didalam AL-Quran.Nabi Muhammad SAW adalah pesuruh ALLAH SWT yg mengajar tatasusila kehidupan yg bermodal bknnya kehidupan penuh kemaksiatan,TUHAN hanyalah Satu ya itu ALLAH SWT.Memang benar ALLAH SWT turunkan 4 Kitab,kitab terakhir ialah AL-Quran.Skrg ini kitab injil telah dipesongkan oleh paderi2 yg tidak bertanggungjawab,Al-Quran dari dulu sampai skrg tidak ada satu perkataan pon yg dipesongkan.ALLAH SWT. Menjaga mertabat AL-Quran kerana AL-Quran adalah mukjizat Nabi Muhammad SAWaaa

    121. wawa Says:

      JUST CURIOUS,’TIADA PAKSAAN DLM AGAMA ISLAM’ BUT Y THEY DONT ALLOWING THE MUSLIM TO DECIDED THEIR OWN RELIGIOUS IF THEY WANT TO CONVERT…BECAUSE THAT NOTHING PAKSAAN IN ISLAM RELIGIOUS… AND THE MSIA LAW ALSO SAID ABOUT KEBEBASAN BERAGAMA…

    122. songlin Says:

      terlebih dahulu sya mohon maaf.. jika apa yg sya post kn ini menyinggung hati sekalian. sya dri keluaga Kristian dn di besarkn dlm Kristian. segala ajaran Kristian juga telah di berikan dlm kehidupan ku. namun ada tdk di ajarkn demikian sesetengah komen yg sya baca di sini.. sebab itu lh iman sya terhadap kepercayaan ku, tetap teguh dlm Kristian. ingin menjawab komen saudra WAN(50) saya pun mngkin boleh brkata demikian utk, meraih kepercayaan orng ramai terhadap agama yg sya pertahankan.jikalau di phk yg benar mengapa berasa tergugat… semua orang tahu, murtad adalah kebencian Tuhan yg maha esa.. ini lg 2 komen, (118 dn 119). saudara salam Dn saudari Aini… melihat komen kamu, terfikir, begini kh yg di ajar dlm agama..? maaf.. Tuhan itu kn penyayang, pengasih dan pemurah… yg berdosa pasti di hukum.
      sekali lg saya mohon maaf. Sekian dn Terima kasih.

    123. nordin mahmud Says:

      Ya Allah lindungilah kami dari hasutan syaitan durjana. Berilah petunjukmu kepada kami agar kami menjadi Islam zahir dan batin. Terangilah kehidupan mereka yang diambang kesesatan agar mereka tidak terpesong dari ajaranmua. Ya Allah mohon beri kekuatan kepada kami untuk menentang musuh2 yang merosakkan keimanan kami.. Amin

    124. Muslimah Says:

      assalamualaiakum…
      semoga kita semua dapat menjaga keimanan kita. jgn terpedaya dgn apa sj yg dikatakan, tetapi percayalah dgn apa yg kita pelajari dan fahami mengenai agama kita. org boleh menulis dan berkata mcm2, tetapkan hati kita, iman kita kpd Allah yang satu…
      buat penganut agama lain, kajilah agama ini sblm kamu mahu mengatakan yg buruk2 atau mengejinya. niatkan kajian kamu untuk mencari kebenaran krn jika niat kamu utk mencari keburukan, makan keburukan lah yg akan kamu dpt dan jumpa, jika kamu ikhlas dan jujur, makan kamu akan nmpk dan menjumpai apa yg benar dan tidak terselindung. maka akuilah ia.
      buat semua Muslimin dan Muslimat, sebutlah dan berbincanglah di sini dgn penuh ilmiah dan luhur. jgn kita jadikan diri kita umat yg tidak beradab dgn memaki hamun, mencari salah org lain, menuding jari dsbg nya. biarlah mereka berkata apaun, krn mereka tidak memahami keindahan yang ada didalam ISlam, jika mrk sudah mengetahuinya, nescaya mrk akan terpegun….
      alhamdulillah dan insya’allah…..Allahhuakhbar!!

    125. Jagroe Says:

      Minta maaf kalau menyinggung atau menyentuh sensitiviti kalian. Saya dibesarkan dalam keluarga Kristian dan dibesarkan dalam persekitaran masyarakat yang majmuk. Sebagai seorang Kristian, saya sudah merasakan kasih Yesus dalam kehidupan saya dan saya bangga menjadi seorang Kristian yang hidup di tengah-tengah masyarakat yang bukan Kristian. Bagi saya, kalau kita benar2 yakin dan percaya dengan agamakita maka tidak ada yang mempertikaikan agama lain. Untuk 119(Aini) maaf kata, dalam Kristian, tiada dasar dan doa seperti itu.

    126. Haywire Says:

      Dalam Islam tidak ada paksaan. Sekiranya anak2 mereka di paksa dlm bentuk wang ringgit atau bentuk pengaruh lain utk menganut Ugama Wicca tentu mereka akan menjadi gusar dan kebencian mereka akan meluap luap.Kalau org dewasa yg buat keputusan utk memurtadkan dirinya dari Islam itu keputusan namanya, jikalau budak2 berumur 9-10 tahun di murtadkan itu paksaan dlm bentuk pengaruh.Dan itu adalah perbuatan salah.

    127. tri mandala Petra Says:

      Wow, saya orang Indonesia koment-koment yang ada di blog ini sangat kontroversial
      Saya Muslim Dan saya mempunyai banyak teman kristian, kita harus bisa saling menghargai…

      Untuk admin , blog yang sangat luar biasa. Saya bisa banyak memetik Ilmu dari sini…
      Sekian Dan terima kasih……

    128. alone Says:

      Ada sape tau kat mana christian missionaries tolong org dn memurtadkan org. Email aku . lelaki.ini.perasan@gmail.com
      Ak baru je kena sabotage ngan melayu , muslim. Apahal mereka ni benci sngt kat aku? Hilang kerja. Duit xda. Hutang banyak. This is my last resort and my last chance.kalau aku dpt father yg leh ubah hidup aku. I’m promise. Aku akan hancurkan melayu dn org islam ni. Dan generasi baru ni.

      Islam utk org baik. Aku amat malu sekali dgn rata2 org kat malaysia ni.muslim celup. I guess diroang ni bangga coz dilahirkan islam dn selindung di sebalik agama.

      Wish a great miracle will fall for me soon.

    129. Sup Tulang Says:

      “TIADA PAKSAAN DI DALAM ISLAM”

      Sering kali ungkapan diatas menggelirukan kerana tafsiran yang kurang tepat.

      ??? ????????? ??? ???????? ???? ????????? ????????? ???? ???????? ?????? ???????? ?????????????
      ????????????? ?????????? ????????? ?????? ??????????? ????????????? ?????????? ???

      ?????????? ????? ????????? ??????? ???????
      ( Surah Al-baqarah: Ayat 256 )

      Ertinya:
      Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam); sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat. Karena itu barangsiapa yang ingkar kepada Thaghut [162] dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

      Ayat ni merupakan ayat ke 256 surah al-baqarah dan orang sering menafsirnya dengan cara cetek, dangkal dan sempit. Ayat ini yang asal sebenarnya diturunkan kepada orang kafir, musyrikin, yahudi dan nasrani dalam saranan memeluk islam. Ayat tadi juga ditafsirkan dalam ibadah iaitu maksud tiada paksaan dalam agama, Allah tidak memberati hambaNya dalam sesuatu keadaan contohnya dalam solat, wuduk, puasa, zakat dan haji yang mana ada keringanan (rukhsoh) di situ.

      Maksud ungkapan tersebut bukanlah untuk memberi greenlight kepada penganut Islam yang dah sejak lahir Islam itu menukar-nukar agamanya mengikut citarasa( seperti membeli baju di pasar malam ). Tetapi maksud/tafsiran yang lebih tepat lagi adalah -> TIADA PAKSAAN UNTUK ORANG YANG NON MUSLIM MENGANUT ISLAM. Tiada Paksaan untuk itu. Tetapi jika beliau berhasrat hendak menganut agama Islam, perlulah dengan hati yang ikhlas. Bukanlah menganut/masuk Islam kerana dipaksa atau kerana cinta semata-mata. Anutlah Islam jika anda sudah benar-benar bersedia, siap sedia mengetahui cabaran yang bakal ditempuh, dan jadi lah Hamba Allah SWT yang taat. Sayangilah Islam setelah menganutinya kerana ia adalah agama ALLAH SWT, Tuhan yang Maha Esa dan kerana besarnya kuasa ALLAH SWT, maka kita tidak mampu berimaginasi tentang rupanya apatah lagi untuk melihatnya kerana kita cuma hamba/manusia yang lemah.

    130. papalove Says:

      2 all mangkok hayun @ tunggul mati…
      surry jgn mare…just menguji hati dan kesabaran tuh…

      nak fahami ayatul quranul qarim,perlu sangat untuk kita menggabungkan 1 / lebih ayat,kaedah ini akan memberikan maksud arti yang lebih fokus dan yang paling dan sangat2 penting adalah meerujuk kepada ahlinya…cuma sayangnya,mereka yang rasa terlebih bijak dan pandai melebihi ahli quran itu sahaja yang suka mengambil kesempatan kononnya…memutar hujah dan nas untuk menyesuaikan apa yang sealiran dengan nafsu dan kepala otak bangang mereka…mereka ni laa yang sedap untuk dikatakan lebih rendah dan hina dari haiwan ternak..mungkin lembu…atau mungkin juga khinzir@babi hutan.
      sayangnya jika kita memberi laluan mudah kepada musuh2 diluar dan didalam sana untuk menghuru-harakan jalan hidup..laluan pulang yang indah ini.

      one fuck! to munafikun..
      one peace 4 all of u…

      “”””””””””””””””””””””allah the one and only””””””””””””””””””

      surry bro,gua bluur hari ni.

    131. anti pembunuh Says:

      salam..saya seorang Kristian katolik.. bagi saya di sabah.. kami ada hak untuk gerakan kristian.. lagi pun kebebasan beragama boleh dibuat di malaysia apatah lagi di borne sabah.. masuk kristian sebenarnya tidak akan mendatangkan malapetaka ataupun kehancuran seperti saudara katakan.. saya sebagai kristian percaya Yesus Tuhan kami kerana ajaran Nya adalah jalan kebenaran.. kita mmg ada perasaan x berpuas hati kerana gerakan kristian tidak disukai rakyat di malaysia terutamanya melayu..
      masing2 ada hak untuk bebas mencari kebenaran..di sabah tiada melayu.. smua adalah bebilang suku kaum dan etnik.. masing2 sentiasa menghormati agama.. satu lagi perkara… kenapa gereja x di bina banyak di semenanjung? kami risau sekiranya mana2 org sabah kristian terposting dkt smnjung dan x ada greja pun di lokasi tu ..sbb tu hak di sabah adalah hak kami dan bukannya hak melayu..

    132. anti pembunuh Says:

      knpa menyembah raja?

    133. zza Says:

      sheikh, kejatuhan Uthmaniyyah 1924…bukan 1942, wallahualam :)

    134. Gam Says:

      Terima kasih Admin…

    135. saya Says:

      islam adalah agama sejagat bukan untuk org melayu, bukan untuk arab.. ia adalah agama boleh dianuti oleh semua bangsa.. agama islam tak salah.. yang salah ialah ummatnya yang tidak mempraktikkan agama islam tersebut.. islam adalah agama yang cantik..

    136. from indonesia Says:

      ya rabbi,,perkuatlah ikatan cinta dan kasih sayang diantara muslimin dan muslimah di indonesia dan malaysia dan muslimin muslimah suluruh dunia dalam iman islam.amin amin amin ya rabbal ‘alamin….assalamu’alaikum untuk sodaraku di malaysia

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>