close button

Adakah Doa Mereka Akan Diperkenankan Oleh Yesus?

Sidang redaksi laman web ini seringkali menerima komen-komen daripada para penganut agama Kristian ajaran Paulus yang sesat lagi menyesatkan. Kebodohan mereka mengenai asas-asas ajaran Islam yang suci amatlah ketara, sehinggakan kami hanya mampu menggeleng kepala melihat gelagat mereka. Contohnya, dakwaan mereka yang kononnya Rasulullah S.A.W. berkahwin sehingga 44 orang isteri. Kami amat pelik bagaimana jumlah “44 orang” ini boleh muncul, sedangkan sejarah dan nas hadis sahih jelas menyatakan bahawa junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. hanya berkahwin dengan tiga belas orang sahaja. Itu pun daripada jumlah ini, hanya seorang sahaja merupakan anak gadis ketika berkahwin dengannya (iaitu Saidatina Aishah R.A.), isteri-isteri yang lain semuanya adalah janda. Namun begitu, jika orang Kristian mahu berlagak hipokrit dan membuat fitnah terhadap perkahwinan-perkahwinan Rasulullah S.A.W., maka seharusnya mereka mengutuk seorang rasul di dalam kitab Perjanjian Lama mereka terlebih dahulu, iaitu Raja Solomo! (rujuk kepada: 1 Raja-Raja 11:3).

Baca seterusnya…

10 Apr

Jesus Pun Bersolat Tahajud

Salah satu ajaran Nabi Isa a.s. yang hilang itu ialah tahajud. Ramai sangat umat Kristian tidak mengamalkan tahajud, padahal ini diajarkan oleh “Tuhan” mereka sendiri dalam Alkitab di tangan mereka pula.

Lukas 6:12 — Pada waktu itu pergilah Yesus ke bukit untuk berdoa dan semalam-malaman ia berdoa kepada Allah.

Matius 14:23 — Setelah orang banyak itu disuruhnya pulang, Yesus naik ke atas bukit untuk berdoa seorang diri. Ketika hari sudah malam, ia sendirian di situ.

Lukas 5:16 — Akan tetapi ia mengundurkan diri ke tempat-tempat yang sunyi dan berdoa.

Markus 1:35 — Pagi-pagi benar, waktu hari masih gelap, ia bangun dan pergi keluar. Ia pergi ke tempat sunyi dan berdoa disana.

Muslim bersolat tahajud dan subuh pagi-pagi benar, saat hari masih gelap! Apakah orang Kristian bersolat tahajud, atau paling kurang bersolat di waktu Subuh?

  • Tuhan bangun pagi?
  • Tuhan Tahajud atau Subuh?
  • “Tuhan” Jesus berdoa kepada Tuhan ALLAH…?
  • “Tuhan” berdoa ke Tuhan yang mana lagi?
  • Aku berdoa kepada Aku???

Dan ajaran yang sudah hilang ini, dimurnikan lagi oleh ALLAH di dalam al-Qur’an.

Baca seterusnya…

15 Aug

Membongkar Kebobrokan Penafsiran Surah Az-Zukhruf, Ayat 61

Tafsiran Al-Qur'an

Kita sudah melihat bagaimana para misionaris Kristian menyalahtafsir ayat-ayat Al-Qur’an yang memanggil ‘Isa Al-Masih sebagai “Kalimatullah” untuk menguatkan sokongan pada doktrin mereka bahawa ‘Isa itu adalah Allah yang muncul sebagai manusia. Penafsiran yang janggal seperti ini rupanya bukan sahaja dikhususkan untuk ayat ini sahaja, malah kita mendapati juga pertuduhan terhadap ayat Al-Qur’an yang seperti berikut:

Di dalam Injil, Yohanes 14:6 Isa berfirman “Akulah jalan untuk mengenal Allah dan untuk mendapat hidup. Tidak seorang pun yang dapat datang kepada Allah kalau tidak melalui Aku.” Ayat ini jelas dan sering menghantui saya kerana di dalam surah Al-Fatihah 1:6 “Ihdinasyiraatallmustaqiim” yang bermaksud ‘tunjukkanlah aku jalan yang lurus’. Setiap kali waktu saya sembahyang, saya membaca ayat ini untuk meminta petunjuk agar ditunjukkan jalan yang lurus. Kepercayaan kepada Isa Al-Masih membawa jaminan penyelamatan. Ini terbukti di dalam Al-Qur’an Surah Az-Zukhruf 61 yang berbunyi: “hazaasyiraatolmustaqiim”, yang maksudnya; “Ikutlah Aku, inilah jalan yang lurus”.

Kita akan mengkaji ayat Al-Qur’an yang disebutkan oleh puak Kristian di dalam pertuduhan mereka.

Baca seterusnya…

16 Nov

Benarkah “Kalimatullah” Bermaksud Tuhan?

Mohd Elfie Nieshaem Juferi

Para misionaris Kristian sememangnya sering menggunakan metodologi membuta-tuli dalam penafsiran ayat-ayat Al-Qur’an tanpa menimbang metodologi “Al-Qur’an mentafsirkan dirinya sendiri”. Baru-baru ini, seorang misionaris Kristian telah memberi suatu penafsiran yang janggal, dengan membuat dakwaan seperti berikut:

    Mari kita membaca tafsir Al-Qur’an, Surah 4:171, yang mengatakan bahawa Isa Almasih adalah Roh Allah dan Kalimat Allah dan sura 3:45 (Ali Imran: 45) mengatakan (bermaksud) kalimatNya merupakan seorang anak..ini sama dengan firman Allah dalam Injil Yohanes 1:14 mengatakan ‘lalu Firman itu menjadi manusia’.

Begitu bankrapnya pemikiran mereka ini sehinggakan mereka memaksa suatu penafsiran baru ke atas Al-Qur’an dengan mengaitkan ayat di dalam Perjanjian Baru dengan ayat 171 di dalam Surah An-Nissa’ dan ayat 45 di dalam Surah Ali Imran. Kita akan mengkaji kedua-dua ayat Al-Qur’an yang disebutkan oleh puak Kristian di dalam pertuduhan mereka.

Baca seterusnya…

01 Nov

Ketuhanan Yesus dan Tanggapannya

Armansyah

Dipetik daripada buku “Rekonstruksi Sejarah Isa al-Masih : Sebuah Pelurusan Sejarah & Jawaban untuk Dinasti Yesus”.

Trinitas, misteri yang tidak bisa dijelaskan

Kemelut ajaran paganisme yang sudah bercampur-baur kedalam pengajaran asli Isa al-Masih memang memunculkan berbagai perdebatan hebat disepanjang sejarah agama Kristen, tidak kurang dari ratusan ribu orang yang menolak menerima Kristen Trinitas sebagai akidahnya telah dihukum bakar atau diakuisisi oleh pihak gereja diabad-abad kelamnya. Dari sini mungkin kita perlu juga sedikit banyak mendalami apa sebenarnya yang telah membuat jurang yang cukup lebar antara pengajaran Tauhid Isa kepada bangsa Israel dengan pengajaran Trinitas oleh sejumlah pihaknya.

Telah umum dalam pemahaman orang-orang Kristen bahwa Tuhan dikonsepkan menjadi tiga oknum, yaitu Tuhan Bapa (God the Father), Tuhan anak (Jesus the Christ) dan Tuhan Roh Kudus (The Holy Spirit). Dan ketiga-tiga oknum ini didalam keyakinan mereka merupakan sehakikat dan satu dalam kesatuannya. Adanya kehadiran Jesus atau Isa al-Masih yang disebut sebagai Tuhan anak (The Son of God) didalam salah satu unsur ke-Tuhanan Kristen, tidak hanya dipandang sebagai kiasan (metafora), namun lebih cenderung dalam arti yang sebenarnya. Oleh karena perkataan Tuhan anak disini digunakan dalam arti yang sebenarnya, maka perkataan “Tuhan Bapa” disini seharusnya juga digunakan pula dalam arti “Bapa” yang sesungguhnya, sebab dengan demikian pemahaman ini menjadi benar. Namun hal ini akan menjadikan suatu hal yang mustahil untuk dapat diterima oleh akal sehat!

Baca seterusnya…

28 Oct