close button

Jika benar Yesus adalah contoh terbaik untuk umat Kristian….

Jika benar Yesus adalah contoh terbaik untuk umat Kristian dan baginda tidak pernah berkahwin, mengapakah umat Kristian berkahwin?

Jika benar Yesus adalah contoh terbaik untuk umat Kristian dan baginda bersunat, mengapakah ramai daripada umat Kristian tidak bersunat?

Jika benar Yesus adalah contoh terbaik untuk umat Kristian dan baginda bersujud dalam beribadat, mengapakah ramai daripada umat Kristian tidak bersujud dalam ibadat di gereja?

Jika benar Yesus adalah contoh terbaik untuk umat Kristian dan baginda mengorbankan dirinya di kayu salib, mengapakah umat Kristian tidak mengorbankan diri mereka?

Jika Yesus adalah contoh terbaik untuk umat Kristian dan baginda berkata seperti berikut…

Jika berbuat salah dengan mata atau tangan, potong/keluarkannya (Matius 5:29-30)
Berkahwin dengan seorang janda adalah zina (Matius 5:32)
Jangan fikirkan masa depan(Matius 6:34)
Jangan simpan wang (Matius 6:19-20)
Jangan menjadi (Markus 10:21-25)
Jual semua harta benda dan berikan kepada orang-orang miskin (Lukas 12:33)
Jangan bekerja untuk mendapatkan makanan (Yohannes 6:27)
Jangan melakukan hubungan seksual (Matius 5:2)
Jika seseorang itu mencuri dari anda, biarkan sahaja (Lukas 6:30)
Jika seseorang itu memukul anda, jemput dia supaya memukul anda sekali lagi (Matius 5:39)
Jika seseorang itu memaksa anda berjalan sejauh sebatu, berjalanlah sehingga dua batu (Matius 5:41)
Jika seseorang itu meminta sesuatu, berikan sahaja tanpa bertanya (Matius 5:42)

…….mengapakah umat Kristian sedang melakukan perkara yang sebaliknya?

13 Sep

36 Ulasan untuk artikel “Jika benar Yesus adalah contoh terbaik untuk umat Kristian….”

  1. etsee Says:

    dude, pigs have brains, u have a brain.. but u know what’s the different between u and pigs? cant figure it out? its nuthing.. coz pigs dun think with their brains.. and neither did u.. :)

  2. jeremy Says:

    Jika anda pernah membaca Al-Kitab,terdapat petikan kata-kata dari dari Yesus (Nabi Isa) dalam perjanjian baru iaitu “Aku datang ke dunia bukan untuk mengubah peraturan yang sedia ada tetapi Aku datang untuk menggenapkannya”Aku baca tulisan anda yang mengomen tentang isi Al-Kitab dalam perjanjian lama dan baru …tetapi mengapa anda tidak berani mengomen isi Al-Kitab dalam bahagian ‘Wahyu’iaitu kejadian yang akan berlaku dimasa depan.

  3. miyagi_ij85 Says:

    Walaupun saya beragama Kristian Katolik, namun saya mengakui saya bukanlah pakar dalam agama. Cuma saya berpegang pada prinsip “Bumi mana yang tidak ditimpa hujan” ertinya manusia mana yang tidak pernah melakukan dosa pada zaman sekarang. Saudara mengatakan umat Kristian tidak melakukan semua yang diajarkan oleh Yesus. Tapi bagaimana pula dengan umat Islam sendiri. Ajaran Islam mewajibkan wanita memakai tudung untuk menutup aurat. Tapi sedarkah saudara berapa banyak wanita Islam mendedeahkan aurat mereka. Kita ambil contoh artist wanita. Mereka menggunakan alasan iaitu memakai pakaian yang seksi adalah untuk mengikuti trend fesyen masa kini dan hanya dilakukan dalam hiburan. Mereka juga tidak segan mengatakan bahawa mereka berpakaian seksi kerana dikehendaki berpakainan sedemikian dan juga sebagai sumber pendapatan. Saya mengatakan begini bukan kerana saya seorang yang ‘ALIM’. Saya juga seorang berdosa. Ingin saya tekankan di sini, bukan hanya umat Kristian melakukan dosa tetapi juga Islam. Bagi saya, cukuplah saya cuba untuk mengikuti ajaran agama yang menekankan nilai-nilai moral dan bukannya terlalui fanatik tentangya.

  4. mbokke Says:

    anda sih hanya memberikan komentar dan pendapat anda sendiri tanpa bukti konkrit dan referansi buku yg anda baca.

  5. fifi Says:

    semoga Allah selalu memberi anda jalan kebenaran dan juga kemudahan setelah anda menjadi Mooslem…

  6. syidi Says:

    kaji alquran n hadis

  7. Cica Says:

    Anda mengutip ayat-ayat di Alkitab hanya Ekornya saja, sehingga anda menjadi seorang “PENYESAT”. Apakah ada satu orang muslim di muka bumi ini yang sudah melakukan isi alquran dengan sempurna? Beritahu kepada saya siapa orangnya? Saya tidak butuh 2 orang cukup 1 saja. Tuhan Yesus Mengasihi Anda.

  8. sml Says:

    Katakanlah, Allah itu Esa.
    Hanya Allah sahaja satu-satunya tempat memohon.
    Ia tiada beranak dan tiada diperanakkan.
    Dan tiada sesuatu pun yang setara dengannya.

    Sesungguhnya semua amal baik adalah sia-sia jika tidak beramal kerana Allah.Orang-orang yang berpaling daripada agama Allah (Islam), semua amalan mereka adalah sia-sia.

  9. sml Says:

    1. Jangan menghina agama orang lain, kelak mereka akan menghina agama kamu.

    2. Maka berikanlah peringatan tentang Allah Yang Maha Esa, bersih dari sifat kemakhlukan dan ingatlah bahawasanya engkau tidak lebih sekadar seorang pemberi ingatan sahaja.

    3. Kamu tidak sekali-kali dapat mengubah hati manusia.Hati manusia hak Allah.

    4. Kamu hanya dikehendaki menyeru manusia kepada iman yang tulin, yang menyampaikan seruan iman itu adalah Allah.

  10. sufian Says:

    Semoga Allah memberkati. AMIN ~

  11. cyril Says:

    just looking around..
    menerusi penulisan saya boleh nampak ada kebencian dalam diri editor..so cover2 la sikit
    dont be too emotional..
    im proud of guys..respons sikit lagi.

    “dont hate the sinner but hate the sin”

  12. zm_zin Says:

    kepada miyagi_ij85

    Anda mengambil contoh menutup aurat dikalangan masyarakat Islam dimana anda sendiri memperkatakan bahawa Ajaran Islam mewajibkan wanita memakai tudung untuk menutup aurat. Memang benar. Tetapi apabila anda mempertikaikan kenapa masih ramai wanita Islam yang mendedahkan aurat mereka maka di sini anda tidak boleh menyalahkan pada agama Islam tersebut. Agama Islam telah menyuruh umatnya baik lelaki ataupun wanita supaya menutup aurat mereka dan dalam masa yang sama melarang umatnya mendedahkan aurat mereka kepada umum, tetapi jika umat Islam tidak mematuhinya maka itu adalah perkara lain. Yang penting bahawa Ugama Islam itu sendiri mengajak dan mengajar umat manusia itu supaya memiliki satu akhlak dan moral yang baik dan tinggi. Itu yang penting dan jika kita benar-benar mengikutinya maka hasilnya adalah kita adalah tergolong dalam manusia yang mempunyai akhlak yang tinggi. Dan salah satu ciri agama yang benar ialah agama yang mensyorkan kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran. Dan saya tahu bahawa agama anda juga mensyorkan kepada kebaikkan tetapi adakah agama anda mencegah daripada kemungkaran? Agama anda telah menunjukkan satu contoh pemakaian wanita yang baik melalui cara pemakaian paderi-paderi wanitanya tetapi adalah agama anda ada menyatakan larangan ke atas ke atas pendedahan aurat oleh penganutnya?
    Sekurang-kurangnya Islam telah menyuruh umatnya supaya menutup aurat dan melarang umatnya dari mendedahkan aurat. Agama kristian ada menyatakan itu semua oleh paderi-paderinya? Tiada!

    saya lihat anda tidak dapat membezakan antara suruhan agama Islam dengan perlaksanaannya oleh masyarakat Islam. Saya ingin memberitahu kepada anda bahawa sama ada orang Islam melaksanakan suruhan

  13. burung Says:

    Untuk Cica:

    Anda mengutip ayat-ayat di Alkitab hanya Ekornya saja, sehingga anda menjadi seorang “PENYESAT”. Apakah ada satu orang muslim di muka bumi ini yang sudah melakukan isi alquran dengan sempurna? Beritahu kepada saya siapa orangnya? Saya tidak butuh 2 orang cukup 1 saja. Tuhan Yesus Mengasihi Anda.

    Jawabannya: Nabi Muhammad SAW.

    Punya komentar?

  14. Merpati Says:

    Untuk Mbokke:

    Jka Yesus adalah contoh terbaik untuk umat Kristian dan baginda berkata seperti berikut…

    1. Jika berbuat salah dengan mata atau tangan, potong/keluarkannya (Matius 5:29-30) : 5:29 Maka jika matamu yang kanan menyesatkan engkau, cungkillah dan buanglah itu, karena lebih baik bagimu jika satu dari anggota tubuhmu binasa, dari pada tubuhmu dengan utuh dicampakkan ke dalam neraka.
    5:30 Dan jika tanganmu yang kanan menyesatkan engkau, penggallah dan buanglah itu, karena lebih baik bagimu jika satu dari anggota tubuhmu binasa dari pada tubuhmu dengan utuh masuk neraka.

    2. Berkahwin dengan seorang janda adalah zina (Matius 5:32) : 5:32 Tetapi Aku berkata kepadamu: Setiap orang yang menceraikan isterinya kecuali karena zinah, ia menjadikan isterinya berzinah; dan siapa yang kawin dengan perempuan yang diceraikan, ia berbuat zinah.

    3. Jangan fikirkan masa depan(Matius 6:34) : 6:34 Sebab itu janganlah kamu kuatir akan hari besok, karena hari besok mempunyai kesusahannya sendiri. Kesusahan sehari cukuplah untuk sehari.”

    4. Jangan simpan wang (Matius 6:19-20) : 6:19. “Janganlah kamu mengumpulkan harta di bumi; di bumi ngengat dan karat merusakkannya dan pencuri membongkar serta mencurinya.
    6:20 Tetapi kumpulkanlah bagimu harta di sorga; di sorga ngengat dan karat tidak merusakkannya dan pencuri tidak membongkar serta mencurinya.

    5. Jangan menjadi (Markus 10:21-25) : 10:21 Tetapi Yesus memandang dia dan menaruh kasih kepadanya, lalu berkata kepadanya: “Hanya satu lagi kekuranganmu: pergilah, juallah apa yang kaumiliki dan berikanlah itu kepada orang-orang miskin, maka engkau akan beroleh harta di sorga, kemudian datanglah ke mari dan ikutlah Aku.”
    10:22 Mendengar perkataan itu ia menjadi kecewa, lalu pergi dengan sedih, sebab banyak hartanya.
    10:23 Lalu Yesus memandang murid-murid-Nya di sekeliling-Nya dan berkata kepada mereka: “Alangkah sukarnya orang yang beruang masuk ke dalam Kerajaan Allah.”
    10:24 Murid-murid-Nya tercengang mendengar perkataan-Nya itu. Tetapi Yesus menyambung lagi: “Anak-anak-Ku, alangkah sukarnya masuk ke dalam Kerajaan Allah.
    10:25 Lebih mudah seekor unta melewati lobang jarum dari pada seorang kaya masuk ke dalam Kerajaan Allah.”

    6. Jual semua harta benda dan berikan kepada orang-orang miskin (Lukas 12:33) : 12:33 Juallah segala milikmu dan berikanlah sedekah! Buatlah bagimu pundi-pundi yang tidak dapat menjadi tua, suatu harta di sorga yang tidak akan habis, yang tidak dapat didekati pencuri dan yang tidak dirusakkan ngengat.

    7. Jangan bekerja untuk mendapatkan makanan (Yohannes 6:27) : 6:27 Bekerjalah, bukan untuk makanan yang akan dapat binasa, melainkan untuk makanan yang bertahan sampai kepada hidup yang kekal, yang akan diberikan Anak Manusia kepadamu; sebab Dialah yang disahkan oleh Bapa, Allah, dengan meterai-Nya.”

    8. Jangan melakukan hubungan seksual (Matius 5:32) : 5:32 Tetapi Aku berkata kepadamu: Setiap orang yang menceraikan isterinya kecuali karena zinah, ia menjadikan isterinya berzinah; dan siapa yang kawin dengan perempuan yang diceraikan, ia berbuat zinah.

    9. Jika seseorang itu mencuri dari anda, biarkan sahaja (Lukas 6:30) : 6:30 Berilah kepada setiap orang yang meminta kepadamu; dan janganlah meminta kembali kepada orang yang mengambil kepunyaanmu.

    10. Jika seseorang itu memukul anda, jemput dia supaya memukul anda sekali lagi (Matius 5:39): 5:39 Tetapi Aku berkata kepadamu: Janganlah kamu melawan orang yang berbuat jahat kepadamu, melainkan siapapun yang menampar pipi kananmu, berilah juga kepadanya pipi kirimu.

    11. Jika seseorang itu memaksa anda berjalan sejauh sebatu, berjalanlah sehingga dua batu (Matius 5:41) : 5:41 Dan siapapun yang memaksa engkau berjalan sejauh satu mil, berjalanlah bersama dia sejauh dua mil.

    12. Jika seseorang itu meminta sesuatu, berikan sahaja tanpa bertanya (Matius 5:42) : 5:42 Berilah kepada orang yang meminta kepadamu dan janganlah menolak orang yang mau meminjam dari padamu.

    Semuanya dikutip dari http://www.sabda.org/sabdaweb/home/
    Mengapakah umat Kristian sedang melakukan perkara yang sebaliknya?

  15. eric... Says:

    adakah penting orang bertelagah tentang agama sedangkan kamu sendiri belum tentu telah mengikuti seenuhnya ajaran agama kamu…jika kamu mengatakan kristian itu salah, maka kamu telah menghina salah seorang Nabi yang telah diturunkan ke muka bumi ini.

  16. eza Says:

    eric…tentu saja kita selalu menghormati dan menjunjung Nabi Isa sebagai Nabi Allah (beda dengan barat yang selau menghujat Nabi Muhamad), yang diributkan sekarang adalah ajarannya sudah keluar dari aslinya (bukan dari Nabi Isa), gue sependapat kalo yang sekarang ini lebih merupakan buatan manusia berakal/pintar (memang nampak bagus) sehingga menyerupai pedoman moral, tetapi seandainya ada manusia yang pintar dan menguasai ilmu psycho atau sosial maka dia akan mampu membuat pedoman moral lebih baik dan mungkin akan diikuti (banyak terjadi), persoalannya bukanlah disitu tapi “siapa penciptanya”. gue patuh kepda Allah sebagi penciptanya melalui Nabi Muhamad penyampai pesan, bukan khayalan/mimpi Nabi Muhamad Lho..(seperti didengungkan oleh orang barat)

  17. noname Says:

    BUAT eRIC

    Yaph, agama Kristiani emang gak salah. Agama Kristiani diturunkan pada zaman nabi Musa untuk orang-orang di zamannya. Alias waktu zaman Nabi Isa dihidupkan sampai Nabi Isa diambil ke akhirat. Nah berhubung habis Nabi Isa diangkat ke akhirat ada Nabi Muhammad yang diturunkan ke bumi untuk menyempurnakan ajaranNya, makanya muncul agama Islam. Sekarang kan jamannya Nabi Muhammad bro, sampe’ kiamat dateng baru dah zamannya Nabi Muhammad buyar.

    -The End-

  18. Jack Says:

    hujah anda disini agak kaku..
    yang lainnya mantap..

    terdapat banyak kelemahan pada hujah:
    “Jika benar Yesus adalah contoh terbaik untuk umat Kristian”
    dan juga hujah
    “perogolan yessica”..

    kerana point yang diberikan tidak kena dan seolah-olah kesemua muslim sempurna..

    namun tentang Paulus semuanya tidak dapat di sangkal..
    lihat penganut kristian hanya terdiam,mungkin mereka berfikir..
    sebab mengikut logik akal ku yang FreeThinker ini pun meragui 100% kerosulan paulus..

    sendiri yang mengklaim rosul

  19. Manusia yg Berdoa Says:

    MANUSIA berfikiran waras akan berfikir tentang kewujudan mrk di muka bumi ini,,, walaupun kita dikatakan lahir dgn akal dan binatang itu tdak berakal,, ttp kita lihat dlm perspektif lain,, yg mrk yg menganut k******* ini lgi BODOH,, sbb mrk berakal ttp x dpt berfikir ttg perkara tersebut

  20. emil Says:

    oi kristian awak tahu allah adalah tuhan sebernanya tetapi awak tidak mengakunya sebagai tuhan kerana kamu takut pada mati!!!!!!! bodoh betul kristian ni dah lah makan babi suka mabuk2 kamu ingat kamu hidup selama2nya pikir arr

  21. suzila Says:

    kepada miyagi,menutup aurat memang wajib dalam agama islam..Allah tak menyatakan bahawa tak menutup aurat adalah kafir.berdosa atau kafir adalah perkara yang sangat berbeza.dosa akan dihisab atau di balas perbuatannya,manakala kafir pula iaitu memeluk agama yang selain daripada islam maka dia tidak akan pernah melihat syurga dan Allah Yang Maha Esa di hari akhirat nanti.Renung-renungkanlah..

  22. suzila Says:

    pada emil..kita sebagai umat islam tak seharusnya berkata yang keras-keras kepada golongan yang masih tertutup minda dan hatinya daripada menerima hidayah daripada Allah Taala.Tak perlu ajak mereka yang degil untuk percaya kepada islam..Asalkah kamu tau apa perkara wajib yang harus kamu lakukan melakukan segaala perintah Allah dan menjauhi segala larangannya.Even kita tau bahawa agama selain islam adalah palsu dan ciptaan manusia.kelak mereka sendiri akan menyesali lantas meminta pertolongan sendiri kepada Allah dan sedar yesus itu tidak wujud dan ISA sebenarnya adalah nabi Allah.

  23. nicolas sinaga Says:

    salam…semoga ulasan2 yg disampaikan membuat kita tersadar bahwa begitu besar kebesaran Allah / Alloh yang tiada mampu di jangkau oleh pikiran2 manusia…tetapi hati mampu merasakannya..ketika damai dan bahagia serta rasa syukur ada pada hatimu..niscaya Allah/Alloh akan memberikan “Hikmat dan Pengertian serta akal budi” kepada kita..tetapi sesungguhnya itu bukan untuk diperdebatkan!!! Percayalah bahwa kebenaran akan datang…tidak perlu kita saling mengejek dan melihat kekurangan dalam ajaran agama yg satu dgn lainnya…yakinlah secara hukum dunia dan logika pasti semua ada kekurangan…tdk salah kita mempelajarinya..untuk menambah keyakinan dan percaya kita, namun ketika kita sudah mengambil suatu kesimpulan dengan menyalahkan ajaran lain…sepertinya kita sudah berlaku sebagai Allah…mohon kita saling mengingatkan…dan jika memang ternyata ada orang yg dgn sengaja merubah ajaran itu..biarlah Allah/Alloh yg Maha Adil itu yg mengurusnya…semoga Kasih dan Karunia Alloh yg melampaui segala akal manusia membuat kita semakin sadar dan mengasihi satu dgn yg lainnya…krn pada akhirnya nanti..kita akan kembali kehadiratNya kesatu tempat yg sama…Nirwana-Surga ataupun istilah yg tdk bisa kita interpretasikan dgn bahasa…bukan surganya khusus muslim,bukan jg surganya khusus kristen ataupun nirwananya khusus Hindu…tp kita dikumpulkan disatu tempat yg maha indah…karena selama hidup kita di bumi kita saling mengasihi..kita benar2 saling menghormati sebagai saudara dan kita benar2 mensyukuri NikmatNya..Semoga Allah/Alloh menolong kita…Amin. Wassalam

  24. alin Says:

    Ape pun yang mereka (orang kafir)katakan, Islam tetap agama yang benar dan suci dan akan kekal sampai bila-bila berbanding dengan agama ciptaan manusia.Wasalam.

  25. fampank Says:

    maradeka to wajoe, ade’na napopuang

  26. wawa Says:

    apa yang di katakan mmg benar ! ! kamu yang laen , , agama yang d ubah suai ! ! ! bagaimana seorang paderi bisa memaafkan dosa padahal kamu harus memohon ampun kpada tuhan kamuuu, ,????????

  27. wawa Says:

    ingatttttttttttttttttttt

  28. danial Says:

    Ada perjanjian lama , eh ada perjanjian baru.. Ada banyak versi bible.. kapan Ya ada revisinya???.wkakakak. seminar dulu ya.. kaya bikin nama agama.. apa ya agama ini namanya.. ayo seminar.. jadilah nama ????? much…. Namanya juga agama seminar…

  29. hengki Says:

    Menurut saya… Saya emng pemeluk buddha..
    Tp kalau mnrt saya nabi isa yg sesungguhnya itu adah yesus krtistus…karna sdh nyata ada di dunia…

    Maaf kalau mnrt anda yg islam nabi isa itu ada nyata nya?apakah org nya pernah di lahirkan???
    itu cuma ada di cerita al-quran saja kan???betul????

  30. veri Says:

    To hengki.
    Diajaran Islam nabi ISA itu memang nyata adanya.tetapi baginda hanya sebagai utusan tuhan bukan sebgai tuhan yesus yg disembah umat Kristen.coba km pelajari saja perjalanannya versi islam dan versi Kristen.nanti km akan mengerti.

  31. johny Says:

    to hengki : setuju.

  32. AKU BAH NI Says:

    maaf..mmg aku beragama kristian n x sempurna..sya memerlukan agama coz saya cuba utk hidup baik di muka bumi ini..mmg aku x dpt melakukan pa yg disuruh oleh yesus ..tapi aku cuba utk melakukan apa yg dilarang mengikut kemampuan ku saja..bagi ku ..Tuhan membenarkan sesiapa yg di sukai..atas anugerah dia saja org itu dibenarkan tinggal di syurga..x kira apa agama anda..TUHAN memberkati kita semua.

  33. Eleyson Says:

    kepada umat kristian Katolik . masuk lah Gereja yesus benar(TJC) ..
    kristian katolik sudah jauh daripada kebenaran alkitab ..
    mereka menyembah rantai salib berpatung kan jesus ..
    sedangkan tuhan sebenar bukanlh dirantai tersebut ..
    (ini termasuk dalam 10 hukum tuhan iaitu “jangan sembah berhala/patung” ..)

    … tetapi dlm TJC(gereja jesus benar) tidak membernarkan umatnya memakai rantai salib tersebut..

    #pandang lh kebenaran ..

  34. hamba allah Says:

    Taurat: diturunkan kepada Nabi Musa a.s.
    Zabur: diturunkan kepada Nabi Daud a.s.
    Injil: diturunkan kepada Nabi Isa a.s.
    Al-Quran: diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. Sebenarnya kita sembah tuhan yg satu iaitu allah..

  35. Sinner Says:

    Alkitab mengatakan zinah bukan zina. Dan zinah bermaksud penyembahan berhala, ketidaksetiaan dan murtad terhadap Allah

  36. sangkakalazaman Says:

    salam sejahtera teman2 muslim or non muslim..;-)..semoga sihat2 aja..
    ok..straight point;;persoalan mudah simple untuk kepastian gua pada teman2 kristian;;

    benarkah IMAN kalian berakidahkan Tuhan di bantai,di pukul, di keji,di LUDAHI, di salib kutukan diperlakukan makhluk2NYA sendiri???

    jawapan;;………………………………………..?

    benarkah Alkitab kalian 100% firman Tuhan bagi iman kalian??
    jwap;………………………………..?

    bagaimana keberadaan beratus2 KEWUJUDAN ayat2 berunsur lucah n ayat2 pertentangan di dalam al kitab kalian yg pelbagai VERSI??
    jwap;………………………………?

    benarkah iman doktrin alkitab kalian menyatakan para nabi Rasul itu mlakukan dosa cntoh SEKS ssma anak,gundik, n dll??
    jwap;…………………….?

    tamat;;

    sebelumnya gua harus nyatakan semoga tiada salah faham..penyata2 gua langsung secebis pun tiada niat untuk menFITNAH..hanya persoalan simple jujur dari hati kecil gua..ok..(selesai).
    setiap yg gua nyatakan itu FAKTA ddlm alkitab kalian..rasanya gua x perlu tunjukkan ayat2nya kerna gua yakin kalian mengetahui MENGAKUI kewujudan ayat2 alkitab tersebut.(jika kalian masih mahu ayat2nya gua boleh berikan)..
    ssguhnya akuannya,,gua tidak tergamak mnunjukkan ayat2 trsbut kecuali jika di IZIN kan…;-).
    khuatir menyakitkan hati kalian tanpa sedar..maaf..semoga teman2 memahami..;-)

    yup,hanya itu argument gua..semoga ada teman2 yg boleh menjelaskan kepada gua sejujurnya..salam..;-).peace.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *